Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inzet vrijwilligers Cold Case team Midden Nederland
#1
https://beveiligingnieuws.nl/politie-zet...te-lossen/ 

De politie Midden-Nederland blaast nieuw leven in oude zaken door het cold case-team uit te breiden met vrijwilligers. De belangstelling voor deze rol is zo groot dat er een wachtlijst is ontstaan. “Onopgeloste zaken verdienen aandacht, voor achterblijvers en nabestaanden”, zegt Aline Labots, hoofd van het cold case-team tegenover het AD.


Labots erkent de frustratie over oude, onopgeloste vermissings- en moordzaken. Met circa 200 zaken op de plank is het onmogelijk om alles op te lossen. Daarom moet het team kritisch prioriteren. De veertien nieuwe vrijwilligers, die na screening zijn aangenomen, verdubbelen bijna de capaciteit van het team.
Deze vrijwilligers, waaronder gepensioneerde rechercheurs, collega’s van andere afdelingen, burgers en criminologiestudenten, helpen bij het digitaliseren en nieuw leven inblazen van oude dossiers. Zij zoeken naar open eindes en stellen vragen over zaken die in het verleden mogelijk zijn gemist, gebruikmakend van nieuwe technieken.


Mogelijk nieuwe doorbraken 
Momenteel is ongeveer 10 procent van de zaken ‘actief’, met concrete acties in 20 tot 30 oude moord- en vermissingszaken. Een voorbeeld hiervan is ‘het Heulmeisje’, een zaak uit 1976 die nu verwantschapsonderzoek ondergaat. Daarnaast kijkt het team naar internationaal genealogisch onderzoek, dat mogelijk nieuwe doorbraken kan opleveren.
Labots benadrukt het belang van zorgvuldig gebruik van beperkt dna-materiaal. “We moeten kritisch zijn: botmateriaal en haren zijn niet oneindig bruikbaar.” Met de inzet van vrijwilligers hoopt de politie Midden-Nederland meer oude zaken op te lossen en gerechtigheid te brengen voor nabestaanden.


Ik wens alle vrijwilligers (al dan niet gelieerd aan de politie) veel succes met het oplossen van een cold case.  Ik ben heel benieuwd naar wat de specifieke taken van de politievrijwilligers zullen zijn en wat dit gaat opleveren. 

Kan bijna niet wachten op nieuws in de zaak van het Heulmeisje. 
Antwoord
#2
Wat een goed idee om 14 vrijwilligers toe te voegen aan het cold case team, zeker als je leest dat er 200 zaken op de plank liggen. Hopelijk levert het veel op, ik wens ze veel succes met het digitaliseren en het uitpluizen van oude dossiers.

Het Heulmeisje ben ik ook erg benieuwd naar, die zaak is al bijna 50 jaar oud, dus hopelijk krijgt ze alsnog haar naam terug.
Antwoord
#3
Wel frappant dat de politie zichzelf nu een flinke veer in het achterste stopt terwijl ze jarenlang hebben geweigerd om met vrijwilligers (oud-rechercheurs) samen te werken. Maar zeker een goede ontwikkeling, ik ben benieuwd of ze dan ook gaan samenwerken met de professionele onderzoekbureaus en stichtingen als Stichting Coldcasezaken.
Antwoord
#4
HALLO IEDEREEN

ik wil me graag aanmelden om vrijwillig me te doen om coldcasezakaken op te lossen ik kan door medische reden niet meer werken maar ik wil me nog wel nuttig maken om zaken me op te lossen
hopelijk hoor ik nog iets van jullie

vmg
ilana
Antwoord
#5
Hoi Ilana,
Misschien kun je een mail sturen naar Sander Meyer van Stichting Coldcasezaken.

Groet!
Benny, want zoeken dat kennie!    Smile
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)