Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moord op Dirk Schaap, Haarlem, 1993
#1
Op maandag 4 oktober 1993 kreeg de politie in Haarlem een melding over een vermissing. Het betrof de 28-jarige Dirk Schaap. Dirk, die probeerde van zijn harddrugsverslaving af te komen, bezocht op 27 september 1993 voor het laatst de verslavingshulp om methadon te halen. Daarna werd hij daar niet meer gezien en een begeleider alarmeerde daarop de politie.  (Ik wil een enorm groot compliment geven aan deze persoon. Hoeveel zullen er niet denken "laat maar, hij/zij zal wel weer teruggevallen zijn")

Agenten besloten diezelfde middag nog om bij het huis van Dirk, aan de Hooimarkt 8 in Haarlem, langs te gaan. Ze gingen het appartement binnen en vonden daar het levenloze lichaam van Dirk in de badkamer. Hij bleek met veel geweld om het leven te zijn gebracht. 

Dirk werd op 2 augustus 1964 geboren in het Limburgse Herkenbosch. Dirk hield van dieren, hardrockmuziek en haalde als jonge jongen regelmatig kattenkwaad uit. Zijn ouders scheidden toen hij nog jong was en kort na de scheiding overleden zijn beide ouders. Dirk woonde nadat zij waren overleden nog een poosje bij de vriend van zijn moeder, maar de twee hadden geen goede band met elkaar. Toen hij 18 jaar was belandde Dirk op straat en kwam in aanraking met drugs, waaraan hij al snel verslaafd raakte. 

Zijn bezorgde zus, die in de stad woonde, haalde hem begin jaren negentig over om in Haarlem te komen wonen. Zo kon zij een oogje in het zeil houden. Dirk probeerde zijn leven een positieve draai te geven door te gaan werken op de productieafdeling van een metaalfabriek, maar het lukte hem niet om deze baan te houden. Dirk moest daarna rondkomen van een uitkering en werd depressief. Hij viel al snel terug in zijn verslaving. Het kan ook andersom zijn geweest: door zijn verslaving had hij hoge kosten en zat waarschijnlijk voortdurend krap bij kas en werd door de uitzichtloosheid daarvan depressief.

Ondanks zijn problemen vond Dirk in 1993 een appartementje aan de Hooimarkt. Daar bezocht zijn zus hem regelmatig en gaf zij hem warmte en aandacht. Dirk, inmiddels een bekende in het drugswereldje van Haarlem, had regelmatig andere drugsgebruikers en dealers over de vloer. Gedurende de dag was hij vaak te vinden in diverse opvangcentra, zoals opvanghuis Vincentius. Ook kwam hij veel op de Grote Markt en in coffeeshop Maximillian aan de Gedempte Oude Gracht.

De geboorte van zijn neefje in 1992 was een sterke motivator om voorgoed te willen stoppen met drugsgebruik. In de loop van 1993 kreeg Dirk te horen dat hij t.z.t. kon worden opgenomen in een afkickcentrum. In afwachting op een plek moest hij zich drie keer per week melden bij het centrum voor de ambulante zorg en methadonverstrekking. Hij hield zich hier trouw aan tot aan die laatste keer in september 1993.  

Wie kan Dirk vermoord hebben en wat is een mogelijk motief? Gedachten:
- Een medegebruiker op zoek naar geld of spullen om drugs te kopen?
- Een willekeurige dealer waarbij zijn schuld te hoog was opgelopen? Het lijkt mij dat als een "afnemer" (te veel) geld schuldig is en nooit iets terugbetaald er wel eens een flinke aframmeling kan volgen, maar je "melkkoetje" vermoorden gaat erg ver. We weten niet veel over de plaats delict of de doodsoorzaak van Dirk. Alleen dat er veel geweld gebruikt is. Kan het een uit de hand gelopen aframmeling/bedreiging zijn geweest, met de dood tot gevolg?
- Wilde iemand zijn methadon stelen om het te verhandelen en liep een ruzie hierover uit de hand? 
- 'Elias' AKA 'de Schele', de vermoedelijk uit Marokko afkomstige dealer uit Den Haag die dagelijks naar Haarlem kwam en zelfs een tijd vanuit Dirks huis dealde en met de noorderzon vertrokken en nooit meer gevonden is? 
-  Iemand heeft geprobeerd met Dirks pinpas te pinnen. Dit betekent dus dat Dirk zijn pincode moet hebben afgegeven, waarschijnlijk onder druk. Er stond echter geen geld meer op zijn rekening want Dirk nam zijn uitkering altijd meteen op, zodat hij cash had. In het drugscircuit is dat de gebruikelijke manier om te betalen. Is de persoon nadat er geen geld op Dirks rekening stond kwaad teruggegaan en is Dirk daarna vermoord. 
- Heeft Dirk geprobeerd een mede-gebruiker uit zijn huis te bannen omdat hij zelf wilde stoppen en afscheid wilde nemen van zijn "drugsvrienden" en is daarbij een ruzie ontstaan? 
- Een buurman die al lange tijd overlast ervoer?
- De huisbaas/huiseigenaar? 
enz. 


Vragen:
Hoe lang gebruikte Dirk al methadon? Wat was de dosering? 
Is er bij de obductie naast methadon andere drugs gevonden in zijn lichaam? 
Wat was de doodsoorzaak? Zijn er (dader)sporen veilig gesteld? 

Ik vraag me dit af om de volgende reden
Als Dirk geen geld meer voor harddrugs nodig had (methadon is een vervanger voor heroïne en is veel goedkoper. Ik weet niet hoe het in 1993 was maar waarschijnlijk werd het vergoed of was het gratis) waarom stond er dan niets meer op zijn rekening? Heeft hij misschien voordat hij clean ging worden zijn openstaande schulden bij dealers zo veel mogelijk geprobeerd af te lossen? Of is hij in tussentijd toch weer gaan gebruiken? In beide gevallen is contact met een dealer (en/of medegebruiker) noodzakelijk geweest.  Of en dat kan natuurlijk ook maar zo, hij had het geld in huis liggen en iemand heeft dat meegenomen.

Het argument dat verslaafde mensen zich niet meer kunnen herinneren welke dag het is of wat er gebeurd is lijkt me schromelijk overtrokken. Dat men niet wilde praten lijkt me logisch. Je zou jezelf kunnen compromitteren en anders ben je een "verrader". Beide geen goed idee in deze scene. Wellicht hebben een aantal dit leven inmiddels achter zich kunnen laten en zijn nu wel bereid het e.e.a. anoniem te vertellen. 

Voor zijn zus (en neefje) was Dirk zoveel meer dan alleen een verslaafde. Ik hoop oprecht dat er nog een keer een einde komt aan hun onzekerheid en deze zaak alsnog kan worden opgelost. 

Enorm stigmatiserend, deze kop; Moord op een drugsverslaafde..... 
https://www.politie.nl/gezocht-en-vermis...20gebracht

https://panorama.nl/artikel/504035/de-mo...gouden-tip

https://www.coldcasezaken.nl/dirk-schaap 
Antwoord
#2
Inderdaad wel heftig die omschrijving. Soms vraag ik mij af wie de teksten schrijft op de website van de politie, het ene artikel is duidelijk beter dan de ander.

Ik heb zelf sterk de indruk dat Elias' AKA 'de Schele' iets met de zaak te maken heeft of in elk geval meer weet. Bizar dat men hem nooit op het spoor is gekomen. Hoe dan ook is het 'wereldje' een zeer lastige omgeving om aan antwoorden te komen. Gebruikers praten niet snel met de politie, kunnen angst ervaren voor represailles of weten het zich gewoon niet meer te herinneren. Je moet je niet vergissen in wat voor chaos men vaak leeft als gebruiker / verslaafde.

Toch moeten er ook mensen in Haarlem meer weten, ik denk dat er écht meerdere personen zijn die een sleutelrol zouden kunnen spelen in de zaak. Hopelijk durft één van hen uiteindelijk aan om te praten.
Antwoord
#3
Werden er in 1993 nog geen camerabeelden gemaakt bij pinautomaten?
Antwoord
#4
In 1993 werden er wel al camerabeelden gemaakt bij pinautomaten maar was het nog niet zo gebruikelijk als dat tegenwoordig is. Ook was de kwaliteit en opslagcapaciteit een stuk minder. Blijkbaar had deze pinautomaat nog geen camera, - want zelfs hele onduidelijke beelden worden vaak wel door de politie gedeeld. Dat is erg pech in deze zaak
Antwoord
#5
Idd erg jammer. Gelukkig is de kennis en kunde flink verbeterd
Antwoord
#6
(08-25-2024, 09:36 PM)Unlimmented Investigation schreef: Werden er in 1993 nog geen camerabeelden gemaakt bij pinautomaten?

Ja, dat heb ik ook zitten denken, maar ik vermoed dat de politie daar destijds niet verder mee kwam anders hadden ze waarschijnlijk deze zaak een stuk verder kunnen brengen. Zo zonde.

Was de deur geforceerd? Belangrijk om te weten. Als de deur niet geforceerd was kan het niet anders dat Dirk de dader kende en hem zelf binnen heeft gelaten. Ook vraag ik me af waarom hij in zijn badkamer is gevonden. Had hij daar zijn geld verstopt? Is hij daar naartoe gesleept of is hij daar zelf nog naartoe gegaan om zijn verwondingen te verzorgen?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)