Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe aanwijzingen vermissing Sicco Cuperus
#1
De verdwenen marechaussee Sicco Cuperus uit Leeuwarden haalde twee dagen voor zijn verdwijning tegen de regels in zijn dienstwapen op. Dat is een van de nieuwe aanwijzingen in de vermissingszaak van Sicco Cuperus, die zondag 10 jaar geleden spoorloos verdween.
Dat zeggen rechercheurs in een nieuwe podcast van Omrop Fryslân in samenwerking met journalist Margriet Brandsma. Daarin wordt ook duidelijk dat de politie een nationaal en internationaal onderzoek is begonnen naar zijn financiën.

De politie is op dit moment actief bezig met een onderzoek. De hoop is dat het kan leiden tot een doorbraak.
Sicco Cuperus wordt sinds 9 juni 2014 vermist. Hij verschijnt dan niet op zijn werk bij de marechaussee in Harlingen. Omdat Cuperus heel precies is, slaan zijn collega’s al snel alarm. In zijn appartement aan het Vliet in Leeuwarden vinden ze niets bijzonders.
Het lijkt net of Sicco even de deur uit is voor een boodschap. Zo hangt zijn telefoon nog aan de lader en staat de stofzuiger gereed om te gebruiken. Het enige wat ontbreekt, is zijn auto. Die wordt een paar dagen later teruggevonden in Marrum.

Van Cuperus zelf wordt niets meer vernomen. Spooronderzoek van de marechaussee levert ook niets op: in de auto en in het appartement worden geen andere sporen aangetroffen.

Uit het onderzoek blijkt dat Sicco Cuperus waarschijnlijk niet direct vanuit Leeuwarden naar Marrum is gereden. De politie roept mensen op die Cuperus tussen 7 en 9 juni in het volledige gebied van Noordwest-Fryslân hebben gezien, zich te melden.

Het is een zaak die Margriet Brandsma direct pakt. In samenwerking met Geartsje de Vries heeft ze geprobeerd een beeld te krijgen van wat er in zijn laatste dagen met Sicco is gebeurd. “Wat mij fascineert, is dat er echt geen enkel spoor is gevonden”, zegt Brandsma. “Waar is Sicco? Waar was hij bij betrokken?”

Wat nu duidelijk wordt, is dat Sicco op 7 juni zijn dienstwapen heeft opgehaald. “Dat is illegaal”, zegt Brandsma. “Hij was daarmee in overtreding.” Daarna is hij nog gezien in Leeuwarden en heeft hij in Koehool nog een biertje gedronken met een vriend. Brandsma: “Daarna is er een informatiegat.”

Nadat het eerste onderzoek niets opleverde, lijkt de zaak naar de achtergrond te verdwijnen bij de politie. Al wordt Cuperus meegenomen op de ColdCase-kalender van 2019. Maar voor de politie is het beslist geen cold case. Het onderzoek is in al die jaren, kleinschalig, gewoon doorgaan.
Nadat het eerste onderzoek niets opleverde, lijkt de zaak naar de achtergrond te verdwijnen bij de politie. Al wordt Cuperus meegenomen op de ColdCase-kalender van 2019. Maar voor de politie is het beslist geen cold case. Het onderzoek is in al die jaren, kleinschalig, gewoon doorgaan.
"We hoorden van de politie dat ze actief aan het onderzoeken zijn. Het lijkt er op dat ze denken de zaak op te kunnen lossen." De politie hoopt dat ze met de aandacht nu dichterbij een oplossing kunnen komen.
Een misdrijf?
Een misdrijf wordt niet uitgesloten. Daar zijn redenen voor, zo laat de politie weten. Er worden ook nog steeds andere scenario's onderzocht. Waarom een misdrijf niet wordt uitgesloten wil de politie niet zeggen. Brandsma: "Ik geloof veel meer in een misdrijf dan dat hij zelf uit het leven is gestapt. Dat scenario is ook altijd wel mogelijk. Maar als ik toch hoor wat voor man het was, is dat minder waarschijnlijk."
Het beeld dat Brandsma en De Vries krijgen, is dat van een man die werk en privé zorgvuldig gescheiden houdt. Hij had ook een mysterieuze kant. "Hij leidde privé een soort dubbelleven." Zo hield Cuperus van pokeren. "Hoe ver dat ging, weet ik niet."
De eerste twee afleveringen van de podcast 'Sicco, de verdwenen marechaussee', komen op 9 juni online. Daarna volgen nog twee afleveringen op 16 en 23 juni. Abonneer je alvast via Spotify of Apple Podcasts.
Wat Margriet Brandsma en Geartsje de Vries wilden, was het verhaal van Sicco Cuperus vertellen. Hem neer te zetten en duidelijk te maken wie hij was. Met medewerking van de politie, familie, vrienden en marechaussee, kregen ze een nieuw beeld van de zaak. Ze hopen dat het nieuwe tips oplevert die kunnen helpen de zaak op te lossen.

Bron: Omropfryslân.nl

‐------------------

Wel een beetje vreemd dat men er pas (bijna) 10jaar na dato achterkomt dat hij z'n dienstwapen ophaalde vlak voor zijn verdwijning.
Zou zoiets niet vrij eenvoudig te achterhalen moeten zijn..? Mag toch aannemen dat de marechaussee hier een bepaald logboek over bijhoudt..?

Ben benieuwd naar wat de andere aanwijzingen inhouden.
Wellicht horen we hier in de aankomende podcast meer over..
Antwoord
#2
C.W. dank voor het delen! Zeer interessant nieuw feit, maar inderdaad zoals jij ook al opmerkte, nogal laat opgemerkt?! Het lijkt mij ook sterk dat een organisatie als de Marechaussee dit soort gevoelige dingen niet beter bijhoudt. Hoe dan ook wel erg mooi dat er hernieuwde aandacht is voor deze zeer mysterieuze vermissingszaak.

Volgens mij zijn er geen directe aanleidingen om te denken dat hij in het criminele circuit zat, maar uitsluiten gaat natuurlijk ook niet. Dat pokeren kan misschien een verband houden met de vermissing. Zodra ergens grote geldbedragen bij komen kijken, komt er ook vaak emotie en misleiding. Benieuwd of dit wat gaat opleveren, ik hoop het enorm voor de nabestaanden.
Antwoord
#3
Dank voor het delen @CW. Heel interessant. Vrij apart dat nu pas bekend wordt dat Sicco zijn dienstwapen heeft opgehaald. Die kleine Friese dorpjes lijken allemaal zo rustig en onschuldig, maar in die omgeving waar Sicco's auto bijvoorbeeld is gevonden zijn regelmatig aanhouding verricht ivm drugs(handel). Misschien werd hij gechanteerd, moest hij "een oogje dichtknijpen" of "iets regelen" of had het inderdaad met een pokerschuld te maken. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
Antwoord
#4
Podcast staat inmiddels live, zie: https://open.spotify.com/show/2dCbpNcjHVM0QYJ0WIietS
Antwoord
#5
Dank No-Stone, ik ben erg benieuwd. Ga hem deze week eens aandachtig luisteren.
Antwoord
#6
Ik heb de eerste twee delen inmiddels beluisterd. Deel 3 (op 16 juni) en 4 (op 23 juni) moeten nog komen. Ik vind het een goede podcast waarbij je een goed beeld krijgt van Sicco als persoon en de omstandigheden voor zijn vermissing. Het wordt in ieder geval duidelijk dat men het zoekgebied verruimd heeft. Ik ben heel benieuwd naar de andere twee delen en of er nog meer extra info wordt vrijgegeven. Ik heb het heel erg te doen met zijn 'mem'. Dat arme mensje.
Antwoord
#7
Ik heb de 2 laatste delen ook beluisterd. Wat natuurlijk interessant is dat Sicco zijn dienstwapen heeft opgehaald bij de politie in Harlingen een paar dagen voor hij daadwerkelijk moest werken en daarmee heeft hij zijn vaste patroon, van het wapen ophalen in de ochtend voor zijn dienst begon, doorbroken. Volgens de politie moet hij zich er terdege van bewust zijn geweest dat het in het bezit hebben van zijn dienstwapen, buiten de werktijden om, een strafbaar feit is, waar je zelfs voor ontslagen kan worden. Wat was zo dringend/beangstigend dat hij dit gedaan heeft? Ik vind het opvallend dat het er enerzijds op lijkt dat hij hals over kop zijn appartement heeft verlaten (TV nog aan, telefoon thuis) maar dan eerst wel een biertje gaat drinken bij een vriend, anderzijds. Was er iets met die vriend of heeft hij daar wat achtergelaten, bijvoorbeeld?

In deze coldcase heeft de politie eveneens hulp gevraagd aan hoog begaafde studenten (een opleidingsinstituut wordt niet genoemd) en naar verluidt hebben zij  digitale financiële sporen op het darkweb ontdekt, die ook naar het buitenland zouden lopen. Daar wordt verder niet over uitgeweid, wat heel jammer is, maar misschien komt dat nog of niet en houdt de politie het bewust onder de pet. De politie ziet het nogmaals doorwerken van de financiële achtergrond als een kans om toch weer verder te rechercheren. Ik hoop oprecht dat er een lead wordt gevonden en deze zaak kan worden opgelost.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)