Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alie Spruit uit Haastrecht
#21
(04-18-2024, 01:35 PM)Charity schreef: https://www.hetkontakt.nl/krimpenerwaard...terecht-is-
Uit dit bericht:
Het merendeel van de geruchten is ontkracht door een groep studenten van de Mandeville Academy in Gouda. Zij namen de zaak onder de loep en plozen alles uit, van spoorboekjes uit die tijd tot zelfs de windrichting op de bewuste avond van de verdwijning. Als Alie daadwerkelijk per fiets vertrokken zou zijn na een woordenwisseling, was zij zeer waarschijnlijk richting Gouda gefietst omdat “iemand met ruzie altijd met de wind mee fietst”. 
Uit dit stukje begrijp ik dat de wind uit het oosten moest komen om voor de wind naar Gouda te fietsen. Ik weet niet of dat werkelijk zo was maar de verwachting was een noord-westen wind.

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?c...p001&rowid=
Het KNMI verwacht tot vanavond:
Enkele regen-en sneeuwbuien, afgewisseld door opklaringen. Middagtemperatuur ongeveer 4 graden. Noordwesten wind, matig kracht 4, aan de kust en op het Ijsselmeer af en toe krachtig, windkracht 6.
Vooruitzichten voor zondag t/m woensdag: nu en dan regen of sneeuw. Middagtemperatuur ongeveer 3 graden.

Gouda klinkt wel logisch, het is de dichtsbijzijnde stad met een trein station. Maar met de wind mee zou ze richting Oudewater gaan.
En als zij een doel voor ogen had, (om naar iemand toe te gaan) is het praktisch onmogelijk om te speculeren

Uit welke wetenschappelijke krochten/empirisch onderzoek komt de conclusie dat "iemand met ruzie ALTIJD met de wind meefietst?" Ik zou dat onderzoek heel graag willen lezen en beoordelen. In mijn oren klinkt dit als één van de geruchten. Wat me ook nog steeds een beetje dwarszit is de rol en het boek van dhr. Visbeen. Ik zal/kan niet zeggen dat hij zijn werk als rechercheur bij het korps van Gouda niet goed heeft gedaan, maar hij was niet betrokken bij het onderzoek naar de vermissing van Alie. Hij schrijft daar een boek over en er komen bij hem tips binnen. Omdat mensen "bang" waren gingen ze niet naar de politie, maar naar hem en hij verwerkt de tips in het boek? Is dit zoals ik het zou moeten begrijpen? Waarom waren de tipgevers bang? Je kan anoniem tippen en je bent niet strafbaar als je informatie van vroeger hebt achtergehouden. Heeft iemand hier het boek gelezen?
Antwoord
#22
https://mandevilleacademy.nl/2020/02/19/...ie-spruit/
Ik zag dit stukje over de Mandeville waarin staat dat studenten de zaak onderzocht hebben. Veel vertrouwen heb ik er niet in. Misschien hebben zij als hoogbegaafde kinderen met ai mogen spelen?
Joost V. voelde zich zeer betrokken bij de zaak waar hij niet aan werkte maar die geologisch gezien in de achtertuin van Gouda plaats vond. Ik heb zijn boek gelezen maar er stond niets in wat ik nieuwe informatie zou noemen. Wel veel auteurs vrijheden. Hij geeft zijn mening en wie het daar niet mee eens is moet maar eens even komen vertellen (en bewijzen) hoe het echt gegaan is. Soms werkt die methode maar ik denk vaker niet.
Antwoord
#23
(04-19-2024, 08:47 AM)Charity schreef: https://mandevilleacademy.nl/2020/02/19/...ie-spruit/
Ik zag dit stukje over de Mandeville waarin staat dat studenten de zaak onderzocht hebben. Veel vertrouwen heb ik er niet in. Misschien hebben zij als hoogbegaafde kinderen met ai mogen spelen?
Joost V. voelde zich zeer betrokken bij de zaak waar hij niet aan werkte maar die geologisch gezien in de achtertuin van Gouda plaats vond. Ik heb zijn boek gelezen maar er stond niets in wat ik nieuwe informatie zou noemen. Wel veel auteurs vrijheden. Hij geeft zijn mening en wie het daar niet mee eens is moet maar eens even komen vertellen (en bewijzen) hoe het echt gegaan is. Soms werkt die methode maar ik denk vaker niet.

Zolang ik geen bewijzen of een rapport zie over de conclusie van de studenten neem ik het met een hele grote korrel zout. Dank je wel voor je reactie op mijn vraag over het boek. Het klinkt nogal drammerig van de kant van Visbeen, maar ik vind het goed van hem dat hij aandacht heeft geschonken aan deze zaak, die toch al snel in de vergetelhoek is beland. Helaas heeft het tot nu toe nog steeds niets opgeleverd. 

Ik denk dat in de tijd dat Alie verdween men toch al snel een echtgenoot geloofde. Hoe vaak hebben we niet gehoord dat een vermiste echtgenote "er met een ander vandoor is gegaan" of "na een ruzie is verdwenen " en er sterke vermoedens zijn dat de echtgenoot betrokken was bij de vermissing, maar dat niet bewezen kan worden. Voor mij is het bevreemdend dat er binnen het gezin, inclusief kinderen en nieuwe echtgenote, gesproken wordt over het "steeds maar weer oprakelen van de zaak". Ik kan me goed voorstellen dat mensen door moeten/willen met hun leven, maar ik zou pogingen om de zaak alsnog op te lossen altijd blijven omarmen, ook al zijn er jaren en jaren overheen gegaan. 

Het blijft vooralsnog gissen wat er met Alie gebeurd is.
Antwoord
#24
https://m.youtube.com/watch?v=RYUnqhnXE4...9lbG9mc2Vu 
Vanaf 1:40 wordt een soort van gedicht getoond. Ik wil het hier delen want ik denk dat er veel waarheid in zit. Er waren veel geruchten en roddels.  Ik denk dat veel tips ook gebaseerd waren op roddels en geruchten. Misschien dat daarom de zaak wat minder serieus genomen werd door de politie. 

Dorpsgeruchten
Bij de bakker, aan de bar in het cafe,
bij de melkkar, in de kappersstoel;
overal wordt er gepraat:

Het zou geen ongeluk zijn.
Het zou geen natuurlijke dood zijn.
Niemand was er bij. Het zou anders zijn.
Er waren problemen thuis. Dat wist toch iedereen.

Het dorp maakte er zijn eigen verhaal van.
Niet uit bewogenheid, maar uit verveling.
Er gebeurde weer eens wat!
Er was weer eens een nieuwtje.
En zo versimpelde het dorp weer eens
wat ingewikkeld was.
En zo bewaarde het dorp weer eens
zijn eigen benauwde overzicht.

Het dorp is niet geinteresseerd in het ware verhaal.
En het heeft geen zin om het te vertellen.
Voor het dorp is het gewoon
te weinig sensatie.
Antwoord
#25
Tja, dorpsroddels. Voor dat je het weet ben je aan de cocaïne of heb je drie abortussen gepleegd. Inderdaad niemand was erbij en er wordt van alles ingevuld over wat er achter de voordeur (is) gebeurd. De politie is er voor waarheidsvinding. Ik vraag me af wat hen ertoe heeft bewogen om in 2013 toch in en rond de boerderij, het voormalige woonhuis van het echtpaar, te gaan zoeken. Was het misschien om de hardnekkige geruchten, dat de echtgenoot hier iets mee te maken had, voorgoed de kop in te drukken? Ineens moet ik denken aan de documentaire Dig Deeper, over de vermissing van Birgit Meier. Wat als de stoffelijke resten zijn verbrand of ergens anders herbegraven zijn, om maar iets te noemen? Voor mij staat het overigens nog steeds niet vast in welke hoek we het moeten zoeken. Hoe extreem zo'n gebeurtenis en het onderzoek naar een dader binnen een dorp kan worden, toont ook de zaak van Nikki Verstappen. In het dorp ontstonden twee kampen met veel onderlinge haat en nijd, vingerwijzingen en verdachtmakingen.
Antwoord
#26
Inderdaad, en als er dan toch iets gruwelijks gebeurt dan wel graag achter een voordeur waarbij ook echt alles achter die voordeur blijft. Je moet er als gemeenschap toch niet aan denken dat er iemand "zomaar" van de fiets wordt gerukt en dan verdwijnt.
Statistisch is de kans het grootstst dat de echtgenoot betrokken is dus dat is een "veilige" bewering.

Toen de zus van Alie er achterkwam dat het dossier kwijt was heeft ze een brief naar de minister geschreven, die daarna een coldcase team heeft aan gesteld. Volgens Visbeen komt het door zijn boek, volgens Jaap Jongbloed komt het door zijn programma en ik meen dat ook Peter R de vries iets dergelijks heeft gezegd. Van mij mag iedereen de eer naar zichzelf toe trekken; het belangrijkste is dat de zaak opnieuw wordt onderzocht.

Joop de Jager heeft een boek geschreven over vermissingen: "Alsof er een stukje uit je hart is gesneden". Hierin wordt Maria aan het woord gelaten.
Antwoord
#27
In het boek van Joop de Jager staat iets opmerkelijks:
Alie's zus, Maria, heeft posters laten drukken. Als zij bij het klooster (waar Alie naar de kerk ging) vraagt of zij die daar op mag hangen wordt dat geweigerd; er is een pater met de zelfde achternaam. Bij een bakker waar Alie klant was wordt toegestemd totdat de bakkersvrouw de poster ziet. Dan zegt ze dat het niet mag. Maria was zo verbouwereerd dat ze vergat om te vragen waarom niet.
Antwoord
#28
Erg interessant Charity. En wat raar dat het klooster moeilijk deed vanwege de achternaam. Je zou denken dat de voornaam laat blijken dat het niet om de pater ging maar over Alie. En ook vreemd dat de bakkersvrouw weigerde de flyer op te hangen. Wat kan de reden daarvan zijn?
Antwoord
#29
Kan het niet zijn.
Dat de echtgenoot er wat mee te maken heeft.
De omgeving van Haastrecht en Oudewater.
Is ren veen gebied met zelfs nu nog ondoordringbare gebieden.
Dat zal in die tijd wel helemaal zo zijn geweest.
Ook gezien dat de achteraf wegen daar nu ook nog donkervzijn.
Denk ik aan een van de fiersaftrek moment ze word vermoord en daar ergens in het veen begraven.
Antwoord
#30
De achterafwegen kunnen inderdaad erg donker zijn. Vooral met harde wind en regen. Een voorbijganger zou niets gezien hebben tenzij het midden op de weg gebeurde, onder een straatlantaarn. Veel fietsers en voetgangers zullen er ook niet geweest zijn. 
Als iemand (wie dan ook) haar begraven heeft, denk ik dat het wel verder van huis is dan de straal waar binnen is gezocht. Graven laat sporen na. Graven in het donker bij dit weer laat nog meer sporen na. 
Ik meen me te herinneren dat er met straaljagers gevlogen werd om lucht foto's te maken. Daarop zou een verstoring van de grond te zien moeten zijn. 
Als het lichaam is begraven kan het maar het beste in het veen zijn. Veen kan een lichaam soms goed conserveren.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)