Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moord op Theo Kroon, Haarlem, 16-7-1991
#1
Ik wil jullie aandacht vragen voor de moord op Theo Kroon in 1991.

https://www.coldcasezaken.nl/theo-kroon

Dinsdagochtend 16 juli 1991 werd er rond 08:15 uur een zwaargewonde man in het park De Haarlemmerhout (in de volksmond 'de Hout') in Haarlem aangetroffen. De man had meerdere steekwonden opgelopen ter hoogte van het toenmalige restaurant Dreefzicht. Enige tijd later overleed hij aan zijn verwondingen. Het bleek te gaan om de 34-jarige Theo Kroon uit Haarlem.

Theo werd geboren op 8 januari 1957 als Theodorus Leonardus Maria Kroon. Theo was werkzaam als kok en werd door zijn nabestaanden omschreven als een vriendelijke man die erg sociaal was. Zijn omgeving wist dat hij homoseksueel was en dat hij relaties had met mannen. Hij kwam regelmatig in de Haarlemmerhout, een populaire homo-ontmoetingsplaats. Daarnaast was Theo ook veel te vinden in de Amsterdamse homoscene. Theo is, bij zijn ouders, begraven op een rooms-katholieke begraafplaats in Halfweg, nabij Amsterdam. 

De 34-jarige was gokverslaafd en had bij een aantal mensen diverse kleine schulden. In zijn vrije tijd bezocht Theo regelmatig de Haarlemse coffeeshops waar hij dan softdrugs gebruikte.


Politieonderzoek
De recherche deed na de moord groot onderzoek, waarbij ze o.a. vele getuigen hoorde. Dit leverde een aantal interessante tips op. Door sterke getuigenverklaringen ging de politie al kort na de moord over tot een arrestatie. Een 17-jarige jongen uit Heemstede kwam vast te zitten op verdenking van betrokkenheid bij de moord op Theo Kroon. Even leek de oplossing nabij, maar uiteindelijk kwam de Heemstedenaar weer op vrije voeten wegens gebrek aan bewijs. Na de vrijlating kwam het onderzoek uiteindelijk tot stilstand toen bleek dat er geen aanknopingspunten meer waren.

In de hoop op nieuwe aanwijzingen plaatste de politie de zaak in 2020 op haar jaarlijks verspreidde coldcasekalender. Deze werd een aantal jaren uitgedeeld in gevangenissen en tbs-klinieken. De hernieuwde aandacht en de publicatie zelf leverde in dit geval geen relevante nieuwe informatie op.


Meer over het plaats delict
https://www.platform-keelbos.org/wp-cont...eclaim.pdf

In bovenstaande link staat een foto van de Haarlemmerhout, een park in Haarlem. Je ziet de beeldengroep Camera Obscura van Nicolaas Beets, ook wel het Hildebrandmonument genoemd. Ik begrijp dat met name dit “gebiedje” werd bezocht door homoseksuele mannen. Geen idee hoe het toen was, waarschijnlijk dichter bebost. Er wordt verondersteld dat Theo aan “het cruisen” was, maar de plek waar hij gevonden is (tegenover het toenmalige Restaurant Dreefzicht) lijkt gewoon langs het fietspad op de Fontijnlaan te zijn dus niet in het park. 

Er is ook een soort bos achter het voormalige restaurant Dreefzicht. Er loopt hier een fietspad en is wat dichter bebost. Het schijnt nu een honden-uitlaatplek te worden genoemd.

In de verslaglegging in de pers wordt de ene keer gesproken van het westelijk deel van 'de Hout', de andere keer het oostelijk deel. 

Diverse krantenartikelen (het lukt mij niet om een plaatje van het artikel in te voegen)

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?f...56&rowid=1

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Landelijk&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Regionaal%7Clokaal&facets%5Bperiode%5D%5B%5D=1%7C20e_eeuw%7C1990-1999%7C&query=Man+neergestoken%2C+Haarlem&coll=ddd&identifier=ABCDDD:010845749:mpeg21:a0128&resultsidentifier=ABCDDD:010845749:mpeg21:a0128&rowid=4 

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?f...03&rowid=6

Er is niets bekend over het sporen onderzoek. Als Theo dieper in het park is neergestoken en het hem toch nog gelukt is naar het fietspad te lopen, dan verwacht je bloedsporen. Volgens een van de krantenartikelen gaat de politie er vanuit dat Theo rond 08:00 is neergestoken. 

Gezien het feit dat het op de vroege dinsdagochtend gebeurd is vraag ik me af wat de dader daar op dat tijdstip deed. Dat geldt eigenlijk ook voor Theo zelf trouwens. In Haarlem kwam de zon op 16 juli 1991 op om 05:38. Het moet dus al ruimschoots licht geweest zijn om 08:00 uur. Het was alles behalve een zwoele zomernacht, de gevoelstemperatuur was ca.16 graden, dus een nachtje "chillen in het park" was in mijn beleving niet echt aantrekkelijk. Kan de dader op weg zijn geweest naar werk? Ja, dat kan, maar Theo was werkzaam als kok en voor hem was het, naar mijn mening, niet noodzakelijk zo vroeg in de weer te zijn in relatie tot werk, maar ik kan me natuurlijk vergissen. 

Meer over de verdachte 

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?f...99&rowid=2

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?f...78&rowid=1 

De destijds 17-jarige Heemsteedse verdachte moet in ca. 1974 geboren zijn en is nu (2024) ca. 50 jaar. Als ik het goed begrepen heb is de zaak verjaard, indien zou blijken dat deze verdachte toch de dader was, omdat deze minderjarig was ten tijde van het misdrijf. 

Ik wens gerechtigheid voor Theo en ik vind dat de nabestaanden van Theo nog steeds het recht hebben om te weten wat er precies gebeurd is en of er toch nog mogelijk een andere dader rondloopt, die nog wel vervolgd kan worden. Ik hoop dat de destijds gehoorde ooggetuigen, nogmaals hun verhaal willen doen.
Antwoord
#2
BoH, dank voor je uitgebreide topic. Ik ben benieuwd wie zich hier in gaan verdiepen, het is denk ik de moeite waard! De zaak verjaard in elk geval niet als de dader meerderjarig is. Tenzij ze dit in de categorie 'doodslag' stoppen, dan geloof ik dat de zaak na 25 jaar kan verjaren. Iemand die dit kan bevestigen???
Antwoord
#3
(04-21-2024, 02:48 PM)admin schreef: BoH, dank voor je uitgebreide topic. Ik ben benieuwd wie zich hier in gaan verdiepen, het is denk ik de moeite waard! De zaak verjaard in elk geval niet als de dader meerderjarig is. Tenzij ze dit in de categorie 'doodslag' stoppen, dan geloof ik dat de zaak na 25 jaar kan verjaren. Iemand die dit kan bevestigen???

Ja, deze zaak komt in een aantal opzichten "dichtbij". Ik ben ook vooral nieuwsgierig naar wat anderen denken dat het motief van de dader is geweest. Misschien was deze zelf wel bekend in de homoscene. 

Ik ben niet bekend met homo-ontmoetingsplaatsen, ook niet die in de Hout, maar duidelijk is dat hij, gezien de vindplaats van Theo, ten tijde van de moord, daar niet was. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de dader hem daar gezien heeft en hem gevolgd is. Zijn er door de politie nog andere scenario's onderzocht, anders dan dat dit iets te maken had met zijn homoseksualiteit en hij vermeend aan "het cruisen" was? 

Ik kan me er trouwens niets bij voorstellen dat je als eerste om ca. 8:00 uur in de ochtend op zoek gaat naar een seks-partner in de buitenlucht, maar misschien was hij al in 'de Hout' uren daarvoor? Maar misschien hebben anderen daar ideeën over?

Als ik het goed begrepen heb verjaard moord niet en ook doodslag niet (meer), maar om eerlijk te zijn is er veel tegenstrijdige info op het internet. Je zou denken dat onze overheid het wel weet, maar het zou kunnen zijn dat oude zaken die voor een bepaalde datum gepleegd zijn nog wel kunnen verjaren. Het is mij ook niet helemaal duidelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...ngstermijn.
Antwoord
#4
Het is echt heel erg verwarrend inderdaad. Op de website van het Openbaar Ministerie staat: 

''Geen verjaring bij ernstige misdrijven
De volgende misdrijven kunnen niet verjaren:

- misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat (zoals moord);
- misdrijven met een gevangenisstraf van 12 jaar of meer (zoals verkrachting, mensensmokkel en doodslag);
- zedenmisdrijven tegen kinderen met een straf van 8 jaar.''

Wat echter zeer tegenstrijdig is, is dat ik contact heb gehad met het OM over de zaak Louis Lemstra. Deze zaak wordt door hen gezien als verjaard, terwijl het ook plaatsvond in juli 1991. Het slachtoffer is hoogstwaarschijnlijk door een (al dan niet opzettelijke) aanrijding om het leven gekomen. De maximale overtreding zou in deze zaak 'doodslag' zijn. De zaak is volgens de woordvoerder van het OM verjaard. Die schreef mij: 
 
''Ook als je hypothetisch en als scenario gezien zou uitgaan van doodslag (art 287 wetboek van Strafrecht) met een maximumstraf van 15 jaar is de zaak verjaard op 14 juli 2011, want op 1 januari 2006 is namelijk de verjaring van 15 jaar verhoogd naar 20 jaar.''

Hier klopt toch ergens iets niet in mijn ogen. Of word ik soms gek? Volgens de woordvoerder kan alleen moord niet meer verjaren...... 
(Terwijl nota bene op de website van het Openbaar Ministerie staat dat o.a. ook verkrachting, mensensmokkel en doodslag niet meer verjaren)

De zaak Theo Kroon speelt zich maar 3 dagen na de zaak van Lemstra af(!)

Huh Huh Huh Huh
Antwoord
#5
(04-21-2024, 04:59 PM)SanderM schreef: Het is echt heel erg verwarrend inderdaad. Op de website van het Openbaar Ministerie staat: 

''Geen verjaring bij ernstige misdrijven
De volgende misdrijven kunnen niet verjaren:

- misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat (zoals moord);
- misdrijven met een gevangenisstraf van 12 jaar of meer (zoals verkrachting, mensensmokkel en doodslag);
- zedenmisdrijven tegen kinderen met een straf van 8 jaar.''

Wat echter zeer tegenstrijdig is, is dat ik contact heb gehad met het OM over de zaak Louis Lemstra. Deze zaak wordt door hen gezien als verjaard, terwijl het ook plaatsvond in juli 1991. Het slachtoffer is hoogstwaarschijnlijk door een (al dan niet opzettelijke) aanrijding om het leven gekomen. De maximale overtreding zou in deze zaak 'doodslag' zijn. De zaak is volgens de woordvoerder van het OM verjaard. Die schreef mij: 
 
''Ook als je hypothetisch en als scenario gezien zou uitgaan van doodslag (art 287 wetboek van Strafrecht) met een maximumstraf van 15 jaar is de zaak verjaard op 14 juli 2011, want op 1 januari 2006 is namelijk de verjaring van 15 jaar verhoogd naar 20 jaar.''

Hier klopt toch ergens iets niet in mijn ogen. Of word ik soms gek? Volgens de woordvoerder kan alleen moord niet meer verjaren...... 
(Terwijl nota bene op de website van het Openbaar Ministerie staat dat o.a. ook verkrachting, mensensmokkel en doodslag niet meer verjaren)

De zaak Theo Kroon speelt zich maar 3 dagen na de zaak van Lemstra af(!)

Huh Huh Huh Huh

Hoi Sander. Ik doe even een rekensommetje. Louis Lemstra is om het leven gekomen op 13-7-1991. Er ga er even vanuit dat het hier gaat om doodslag. De verjaringstermijn vangt aan op de dag na het feit. Voor 1 januari 2006 was de verjaringstermijn voor doodslag (misdrijven waarop destijds gevangenisstraf van meer dan 10 jaren was gesteld) 15 jaar. Voor misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat (o.a. moord), 18 jaar. 

Ik denk dat dit artikel van belang is. 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0019071/2006-01-01
Art. lll  
Ten aanzien van de feiten die op het tijdstip waarop deze wet in werking treedt, (bij koninklijk besluit op 1 januari 2006) zijn verjaard, blijven de wettelijke bepalingen inzake verjaring van toepassing zoals zij luidden voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet. 

Zoals ik dit begrijp was de zaak van Lemstra, van doodslag uitgaande, op 1-1-2006 nog niet verjaard en past de betreffende persoon conform nieuwe wetgeving een verjaringstermijn van 20 jaar toe. Als je van 20 jaar verjaring uitgaat dan is de zaak verjaard op 14 juli 2011. Maar bij wetswijziging op 1-1-2006/huidige wetstekst is een verjaringstermijn voor misdrijven waarop een straf van meer dan 12 jaar is gesteld niet meer van toepassing. In de huidige wetstekst staat op doodslag een maximale gevangenisstraf van 25 jaar. (dit staat er nu in Art. 287)

Dus inderdaad, hier klopt iets niet. Waarom pas je wel een verhoging van de verjaringstermijn van 15 naar 20 jaar toe, maar niet de overige wetsbepalingen? Misschien kan je dit nog eens navragen bij de betreffende persoon of vragen of hij zijn redenering kan toelichten. Misschien maakt het iets uit dat het hier een aanrijding met dood tot gevolg betreft?? Ik snap de redenering echt niet. Helaas kan ik niet inzien wat de exacte inhoud van de wet was op de dag van het misdrijf, want het bijhouden van wijzigingen gaat niet zo ver terug. 

De zaak van Theo Kroon, van moord uitgaande, waarop een levenslange gevangenisstraf word gesteld, was op 1-1-2006 nog niet verjaard en hierop wordt, zoals ik het begrijp, de inhoud van de nieuwe wet van toepassing. Dus hier geen verjaringstermijn meer. Ik heb nog niet helemaal in de smiezen hoe dit dan zit als het een toen minderjarige dader betreft. 

Dit communiceert de politie. https://www.politie.nl/informatie/kan-ee...jaren.html Die heeft het dan weer over een minimale straf van 12 jaar, die niet meer verjaren. Of zoals de Rijksoverheid het formuleert; misdrijven waarop een gevangenisstraf staat van 12 jaar of meer verjaren niet, zoals moord, doodslag etc.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)