Webspeurders

Volledige versie: Aandacht zaak Tonny ter Horst
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi mede speurders, 

Recentelijk is de cold case van Tonnie ter Horst heropend. Niet veel later werd er een verdachte aangehouden in de zaak. Op diezelfde dag werd er overigens ook een verdachte aangehouden voor de verdwijning van Duncan Zwakke. De cold case teams zijn er maar druk mee!

Zou de 50-jarige verdachte dezelfde zijn die ook in het initiële onderzoek al eens is aangehouden? Daar is geloof ik maar weinig over bekend? Deze keer laat de politie ook maar weinig los lijkt het. Ik vind het in elk geval geweldig dat er na al die tijd weer eens een doorbraak wordt gemeld in deze zaak. Zijn nabestaanden zullen hier wel van zijn geschrokken, maar uiteindelijk is dit hoopvol nieuws voor hen lijkt mij.  

Ik ben erg benieuwd of de zaak ineens in het nieuws komt als zijnde opgelost. Zou er DNA zijn ?! of een nieuwe getuige?!
Moord Tonny ter Horst

Naast een doorbraak in de vermissingszaak van Duncan Zwakke heeft de politie deze week ook succes gehad in een andere coldcase zaak. Hierbij gaat het om de moord op Tonny ter Horst. De 34-jarige man werd op 9 oktober 2000 doodgeschoten op de Industrieweg in Terborg. Die avond was hij op bezoek bij zijn broer en zus die wonen aan de Industrieweg. Na dit bezoek ging hij nog even langs bij de buurman die een coffeeshop aan huis runde. Vlak daarvoor wordt de buurman echter overvallen door twee mannen die destijds eind 20, begin 30 jaar waren. De twee daders maakten destijds gebruik van een rode BMW. De auto was een paar weken eerder gestolen uit Doetinchem. Tussen de diefstal en de fatale schietpartij heeft de auto een tijdje in Beek, op een kwartiertje rijden van Terborg, gestaan.

Overval coffeeshop

Tijdens de overval werd er nauwelijks iets gezegd, behalve dat ze voor 25 gulden wiet of hasj wilden hebben. Uit het niets schoten ze op de coffeeshophouder. Hij raakte gewond, maar overleefde de schietpartij gelukkig. De overvallers vluchtten daarna, zonder buit, weg. Wanneer Tonny ter Horst naar de buurman loopt is hij waarschijnlijk de overvallers tegen gekomen, die op dat moment net wilden wegvluchten. Waarop hij is doodgeschoten. Nadat ze op de man hadden geschoten, probeerden de daders weer in de auto te stappen. Het lukte hen om onduidelijke redenen niet om de auto open te krijgen. Ze gingen er rennend vandoor. De auto is onderzocht op sporen en DNA, maar dat heeft helaas niet geleid tot duidelijkheid over de gebruikers van de auto in de weken voorafgaand aan 9 oktober.

Verdachten

Een paar weken na de dood van Tonny ter Horst vond een wandelaar op de Paasberg een pistool. Het bleek het wapen te zijn waarvan de daders gebruik hadden gemaakt. Na de overval zijn de daders vermoedelijk in de richting van de Paasberg gerend – zo’n 1.5 km van de plaats van het incident –  en hebben ze daar het wapen gedumpt. De politie heeft het vermoeden dat de daders destijds uit de regio kwamen. Eén van hen sprak namelijk met een Achterhoeks accent en was al vaker bij de coffeeshop gezien. En ze maakten dus gebruik van de gestolen BMW uit Doetinchem, die een tijd in Beek heeft gestaan.

Arrestatie schutter

Nu heeft de politie inderdaad een 50-jarige man uit Doetinchem aangehouden. Hij is de vermoedelijke schutter die destijds Tonny ter Horst heeft doodgeschoten. Het onderzoek werd nieuw leven ingeblazen, nadat er nieuwe tips binnen kwamen na het plaatsen van de moordzaak op de coldcase kalender. Toen in maart in Opsporing Verzocht nog eens uitgebreid aandacht werd besteed aan de zaak kwam er zelfs een tip binnen waarbij een naam werd genoemd van de dader. In 2000 werden er ook al twee mannen aangehouden, maar later ook weer vrijgelaten. Of de nu gearresteerde man één van de eerder aangehouden mannen is, is nog onbekend.

Bron: https://www.boevennieuws.pro/nieuws/al-3...ter-horst/
(04-17-2024, 07:26 PM)Benny87 schreef: [ -> ]Hoi mede speurders, 

Recentelijk is de cold case van Tonnie ter Horst heropend. Niet veel later werd er een verdachte aangehouden in de zaak. Op diezelfde dag werd er overigens ook een verdachte aangehouden voor de verdwijning van Duncan Zwakke. De cold case teams zijn er maar druk mee!

Zou de 50-jarige verdachte dezelfde zijn die ook in het initiële onderzoek al eens is aangehouden? Daar is geloof ik maar weinig over bekend? Deze keer laat de politie ook maar weinig los lijkt het. Ik vind het in elk geval geweldig dat er na al die tijd weer eens een doorbraak wordt gemeld in deze zaak. Zijn nabestaanden zullen hier wel van zijn geschrokken, maar uiteindelijk is dit hoopvol nieuws voor hen lijkt mij.  

Ik ben erg benieuwd of de zaak ineens in het nieuws komt als zijnde opgelost. Zou er DNA zijn ?! of een nieuwe getuige?!

Ik vond dit https://www.telegraaf.nl/nieuws/22596753...ij-politie 

Een stukje van de tekst

11 april 2024

De 50-jarige Doetinchemmer die is opgepakt voor de dood van Tonny ter Horst was al jaren bekend bij de politie, meldt De Gelderlander. Hij is in 2001 veroordeeld, en later vrijgesproken, voor een aanverwante zaak: een poging tot doodslag op coffeeshophouder Toon Kup uit Terborg. Het zou gaan om de man met een lichtgetinte huidskleur en het Achterhoekse accent naar wie de politie expliciet zocht toen ze de zaak onlangs heropende.

[/url][url=https://twitter.com/intent/tweet?text=Verdachte%20van%20moord%20op%20Ter%20Horst%20was%20al%20jaren%20bekend%20bij%20politie+https%3A%2F%2Fwww.telegraaf.nl%2Fnieuws%2F22596753%2Fverdachte-van-moord-op-ter-horst-was-al-jaren-bekend-bij-politie+via+%40telegraaf]

(04-17-2024, 07:26 PM)Benny87 schreef: [ -> ]Hoi mede speurders, 

Recentelijk is de cold case van Tonnie ter Horst heropend. Niet veel later werd er een verdachte aangehouden in de zaak. Op diezelfde dag werd er overigens ook een verdachte aangehouden voor de verdwijning van Duncan Zwakke. De cold case teams zijn er maar druk mee!

Zou de 50-jarige verdachte dezelfde zijn die ook in het initiële onderzoek al eens is aangehouden? Daar is geloof ik maar weinig over bekend? Deze keer laat de politie ook maar weinig los lijkt het. Ik vind het in elk geval geweldig dat er na al die tijd weer eens een doorbraak wordt gemeld in deze zaak. Zijn nabestaanden zullen hier wel van zijn geschrokken, maar uiteindelijk is dit hoopvol nieuws voor hen lijkt mij.  

Ik ben erg benieuwd of de zaak ineens in het nieuws komt als zijnde opgelost. Zou er DNA zijn ?! of een nieuwe getuige?!

Ik vond dit https://www.telegraaf.nl/nieuws/22596753...ij-politie 

Een stukje van de tekst

11 april 2024

De 50-jarige Doetinchemmer die is opgepakt voor de dood van Tonny ter Horst was al jaren bekend bij de politie, meldt De Gelderlander. Hij is in 2001 veroordeeld, en later vrijgesproken, voor een aanverwante zaak: een poging tot doodslag op coffeeshophouder Toon Kup uit Terborg. Het zou gaan om de man met een lichtgetinte huidskleur en het Achterhoekse accent naar wie de politie expliciet zocht toen ze de zaak onlangs heropende.

Hahaha, sorry voor de rommel die ik maak. Probeerde het dubbele bericht weg te halen....maar.....??!!
Hoe een informant 15.000 euro van de politie binnensleepte in de cold case Tonny ter Horst
Om de verdachten in de cold case van de in 2000 doodgeschoten Tonny ter Horst in Terborg op het spoor te komen, maakte de politie gebruik van ‘een burger’ als informant. De beloning voor die ‘burger’ kwam in twee delen.

Op 6 februari 2024 is er een overeenkomst gesloten tussen de burger en het Openbaar Ministerie, staat in een document van de politie Oost-Nederland dat in handen is gekomen van De Gelderlander. Daaruit blijkt dat de burger ‘bijstand zal verlenen aan het stelselmatig inwinnen van informatie met ingang van 7 februari voor de duur van drie maanden’. Al zijn communicatie wordt opgenomen en beluisterd, zo staat in het document.

Het is de bedoeling dat hij of zij informatie inwint ‘met betrekking tot de gewelddadige dood van Tonny ter Horst op 9 oktober 2000’. Die werd doodgeschoten nadat twee mannen in Terborg thuisdealer Toon Kup hadden beschoten. Op hun vlucht komen ze Ter Horst tegen en ook hij wordt beschoten. Kup overleeft, Ter Horst niet.
Om die informatie te krijgen, moet de burger contacten leggen en onderhouden met de verdachte. Die verdachte is een 50-jarige Doetinchemmer. Deze man is in 2001 in eerste instantie samen met een tweede verdachte veroordeeld voor de aanslag op Kup. In hoger beroep is hij vrijgesproken.
5000 euro voor verklaringen
‘De burger‘ moet ook contact leggen met een tweede verdachte, uit Didam. Al eerder, zo blijkt uit het document, heeft deze burger een verklaring afgelegd, maar of dat over alle twee de verdachten of slechts één van hen gaat, wordt niet duidelijk. Hoe dan ook: voor die verklaringen keert het OM 5000 euro uit.

Op 9 april van dit jaar wordt de 50-jarige Doetinchemmer aangehouden, twee weken later wordt de Didammer (53) opgepakt. Het is onbekend of deze verdachte, net zoals de Doetinchemmer, al eerder in verband is gebracht met deze zaak. De burger krijgt daarvoor nog eens 10.000 euro uitgekeerd. De totale beloning bedraagt 15.000 euro.

‘Informant gaat heimelijk te werk’
Het is niet bekend hoelang deze burger de politie van informatie heeft voorzien. De overeenkomst had een duur van drie maanden, maar het is aannemelijk dat de informatievoorziening eerder is gestopt. Op 19 maart van dit jaar was er een live uitzending van Opsporing Verzocht in Terborg. Toen maakte de politie bekend dat er nieuwe informatie was binnengekomen. Op 9 april volgde de eerste arrestatie.

Het Openbaar Ministerie en de politie willen niet reageren. Het enige dat het OM kwijt wil is: ‘Een informant in de strikte zin van het woord is een persoon die heimelijk (en dus niet op naam, oftewel anoniem, zijn of haar naam blijft afgeschermd) informatie verstrekt. Zoals er nu staat, heb je het over een getuige/burger die meewerkt aan opsporing.’ De Gelderlander gebruikte in een eerder artikel de term ‘informant’, maar de politie spreekt in het document consequent van ‘burger’.

‘Informatie van burger heeft grotere waarde’
Hoogleraar straf(proces)recht Sven Brinkhoff verduidelijkt het verschil: ,,Een informant wordt aangestuurd door het Team Criminele Inlichtingen (TCI). Die categorie wordt nooit met naam en toenaam genoemd. Dat accepteert een rechter doorgaans ook omdat het in negen van de tien gevallen intelligence, startinformatie dus, is, die niet dient als bewijs.” De informant in deze categorie kan iedereen zijn. Vaak gaat het ook om het eenmalig leveren van informatie.

Een ‘burger’ - die je wat Brinkhoff betreft óók gewoon informant kunt noemen- wordt wél met naam en toenaam genoemd. Er wordt ook een overeenkomst afgesloten. ,,Dit type informant wordt gebruikt om bewijs te verzamelen. Deze informant is veel controleerbaarder en heeft een veel grotere waarde in een strafzaak. Die informant kan ook door de verdediging worden opgeroepen.”

De burgerinformant levert stelselmatig informatie, aldus Brinkhoff. Die term staat inderdaad ook letterlijk in het document van de politie.

Volgens de hoogleraar komt de eerste categorie informanten -dus van de TCI- veel vaker voor dan de tweede. ,,Voor die tweede categorie kijkt de politie vaak in het netwerk van zo’n verdachte met wie ze zou willen samenwerken. Je kijkt dan naar wie er vatbaar voor is. Zeker in zo’n cold case heeft de politie wel een beeld van zo'n netwerk.”

De Gelderlander heeft het politiedocument via bronnen in handen gekregen. De identiteit van de burger wordt erin genoemd en is dus bekend bij de redactie. Om hem of haar te beschermen geven we geen identiteit of andere herleidbare kenmerken prijs.

Bron: De Gelderlander
Wat goed zeg dat ze op die manier straks de moordenaar(s) alsnog te pakken hebben gekregen. Ook moedig van de informant, dat werk is zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik kijk wel op van het feit dat de identiteit van de burger bekend is geworden bij de redactie van een krant.

Anyway, goed bericht C.W.!

Inderdaad Benny, keek er ook van op dat deze naam bij De Gelderlander bekend is.
Zou zelf wel 3x nadenken voordien ik daar mee akkoord zou zijn.