Webspeurders

Volledige versie: Vermissing Marina Schulein, Amsterdam, 26-6-1996
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
https://www.coldcasezaken.nl/marina-schulein 
https://www.politie.nl/mijn-buurt/vermis...stance=5.0 
https://www.doenetwork.org/cases-int/1731dfnet.html (met veel extra foto's van Marina)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=3Li18z-VAb0 (filmpje in het Duits, ik sta niet voor de kwaliteit in) 

Marina Schulein verdween op 26 juni 1996 spoorloos, nadat zij het woonadres van haar moeder (in welke straat woonde haar moeder?) in Amsterdam rond 22:00 uur verliet, met de mededeling dat ze even wat te eten ging halen. Twee dagen daarvoor had ze bij haar moeder aangeklopt omdat ze zich ziek voelde, met de vraag of ze daar een tijdje mocht blijven. Volgens haar moeder was Marina destijds dakloos en verslaafd aan drugs en bekostigde ze haar verslaving door seksuele diensten aan te bieden op tippelzones in Amsterdam. 

Over Marina Schulein
Marina werd als Marina Hendrika Schulein geboren in Amsterdam op 24 juli 1966. Zij werd ook wel liefkozend Rina of Marjan genoemd. Ze groeide als enig kind van Riek en Chris op in een Amsterdamse volkswijk. Nichtje Petra, de dochter van een zus van Riek, werd door Marina beschouwd als een zus en de twee meiden waren in hun jeugd onafscheidelijk. Marina was een uitstekende leerlinge en ging dan ook naar het atheneum. Ze sprak maar liefst vijf talen (waaronder vloeiend Surinaams) en droomde van een carrière als diskjockey. Muziek was namelijk één van haar grote passies en ze had een voorliefde voor reggae. Ze had zelfs haar eigen mengpaneel gemaakt, waarmee ze haar eigen muziekjes kon mixen. Ook zong ze graag Amsterdamse smartlappen. Hoe kon het ook anders als echte Amsterdamse. 
Op latere leeftijd haalde Marina haar horeca- en taxidiploma en werkte ze bij de plaatselijke bakker. Ze woonde in een appartement in de Bijlmer en had volgens haar moeder veel plezier in het leven. Nicht Petra had inmiddels een relatie en kinderen, waardoor het contact met de twee "zussen" was verwaterd. 

Ik denk dat Marina trouwde op 20 september 1991 blijkens deze twee krantenartikelen. Hier wordt in 1994 door haar een verzoekschrift gepubliceerd om te scheiden van Kada Boulenoir, zonder, bekende, woon- en verblijfplaats. 

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q...50&rowid=2 

En de beschikking waarin de scheiding van Kada Boulenoir, zonder bekende woonplaats, in Nederlands of elders, wordt uitgesproken, met navordering, per 24 augustus 1994. 

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q...33&rowid=3 

Naast deze problemen nam het leven van Marina in 1994 een verdere tragische wending toen er bij haar vader Chris de slopende ziekte Alzheimer werd geconstateerd. Riek en Marina hadden veel verdriet hiervan. 

Documentairemaakster Ireen van Ditshuyzen volgde de drie in de documentaire 'Vergeten' , waarin pijnlijk werd weergegeven wat dementie met iemand en diens omgeving doet. Vader Chris werd uiteindelijk opgenomen in een instelling voor dementerende mensen. 

https://dedocupdate.com/2020/07/09/vergeten/ 

In de documentaire (start op 12:17) zie je Marina met haar vader in een verdrietig bezoek waarbij het lijkt of hij haar nog nauwelijks herkent. Chris overleed in 1995. Marina had het hier erg moeilijk mee. 

Rond die tijd veranderde Marina's leven. Ze raakte aan de drugs en kreeg andere vrienden, veelal prostituees, pooiers en dealers. Moeder Riek kreeg te horen dat haar dochter op tippelzones was gezien. Marina gleed steeds verder af. Ze raakte haar baantje kwijt en stal geld van haar moeder om aan drugs te komen. Toch bleef Riek haar dochter steunen waar ze kon. De relatie tussen moeder en dochter hield stand. Marina belde haar moeder, ondanks haar verslaving, nog bijna dagelijks. 

Onderzoek naar de vermissing 
Over het politieonderzoek, en overigens over de hele zaak, is niet veel bekend. Haar moeder Riek zocht na Marina's vermissingoveral naar haar. Ze hing onvermoeid flyers op in Amsterdam en liet zich interviewen door kranten en tv programma's. Jaap Jongbloed, presentator van het programma Vermist, schonk o.a. diverse keren aandacht aan de zaak. Ik heb dit helaas niet kunnen vinden De uitzendingen zorgden echter niet voor veel tips. De politie onderzocht, naar eigen zeggen, iedere aanwijzing, maar het leidde tot niets. 

Toen ineens werd de oude ID-kaart van Marina op haar oude adres (wat was haar oude adres en wie ontving de ID-kaart?) bezorgd. (in welk jaar was dit?) De afzender was ene David. Niemand wist wie hij was en de politie kon hem tot haar frustratie nooit traceren. De vraag hoe hij aan de pas was gekomen bleef dus ook onbeantwoord. 

Moeder Riek bleef haar dochter zoeken. Op aanwijzing van een paragnost ging ze tot 4 keer toe zoeken in Duitsland en hing flyers op in o.a. Berlijn. Riek vond het een redelijk te geloven verhaal want Marina sprak goed Duits en had ook vriend uit Duitsland die Robbert heet. Ze besloot een andere paragnost te raadplegen. Die meldde haar dat Marina was overleden aan een overdosis drugs. Ook vernam ze geruchten dat haar dochter onder het beton was gestopt, na een uit de hand gelopen ruzie over drugs. Het waren verhalen waar Riek uiteindelijk niets mee kon.  

[b]Interessante tip[/b]
Na 7 jaar stilstand in de zaak stond er opeens een echtpaar voor de deur. De vrouw van het stel meldde dat ze, in de dagen rond de vermissing, zeer waarschijnlijk, Marina had gezien die door iemand een huis werd binnengetrokken. Het was een paar huizen verder van haar eigen woning, namelijk aan de Warmondstraat 89/hs. Buurtbewoners ondervonden in die tijd veel overlast vanuit dit 'drugspand', waar vaak toeterende auto's voorbij reden of luidruchtige drugsverslaafden stonden. Op een avond zag ze Marina door drie voor haar onbekende Surinaamse mannen het portiek worden uitgeslagen. De zichtbaar aangeslagen Marina liep daarna huilend weg, maar keerde volgens de vrouw al na enkele stappen weer om, om vervolgens terug te lopen en aan te bellen bij nummer 87/hs. Op dat moment zou er een Surinaamse man de deur open hebben gedaan en haar naar binnen hebben getrokken. Daarbij riep hij, volgens de vrouw, 'hou je stil'... 

Omdat de getuige bang was voor haar eigen veiligheid meldde ze het incident nooit eerder. De politie startte na de tip een onderzoek en kreeg van meerdere oud-buurtbewoners een soortgelijk verhaal te horen. De vrouw was dus niet de enige die het voorval had zien gebeuren. De nog levende betrokkenen werden door de politie gehoord. De bewoners van portiekwoning 87/hs bleken destijds een oudere vrouw te zijn met haar zoon Ruud, en twee van zijn neven. Er werd met radarapparatuur in de tuin gezocht naar verstoringen in de grond, maar het was volgens de politie 100% zeker dat Marina daar niet lag. Het onderzoek werd weer gesloten.

Dit is het betreffende huis Warmondstraat 89 hs in 2003 (eerdere foto's zijn er niet) Nr. 87 heeft een andere portiek-ingang. 
https://www.google.com/maps/@52.355792,4...?entry=ttu

Ik vraag me af of Marina misschien afkickverschijnselen had waardoor ze zich ziek voelde en daarom bij haar moeder aanklopte. Dat ze na twee dagen om 22:00 uur vertrekt om iets te eten te halen klinkt in mijn oren eigenlijk meer dat ze naar buiten wilde om drugs te nemen. Aangezien in de Warmondstraat kennelijk een drugspand was is het helemaal niet uitgesloten dat ze daar inderdaad naar toe is gegaan. Omdat ze zei dat ze "even iets te eten ging halen" vermoed ik dat moeder Riek vlakbij woonde. Ik vraag me dat af. 

Op Google maps is goed te zien dat de Warmondstraat aan het water ligt met bootjes. Ook zie je op de foto van 2003 verderop een soort parkje met bomen. Is Marina "afgevoerd" via het water of is ze begraven in het parkje? Ik mag toch aannemen dat de politie dat scenario ook heeft onderzocht.  Andere ideeën? 

Had Marina een pooier? Op welke tippelzones was zij vaak te vinden. Waar overnachtte zij. Is haar ex-man ooit nog gevonden? Veel vragen.