Webspeurders

Volledige versie: Mogelijk toch misdrijf in zaak Maria van der Zanden
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Dood Maria van der Zanden mogelijk tóch misdrijf: NFI onderzoekt haar kleding.

Het coldcaseteam dat de dood van Maria van der Zanden uit Putten onderzoekt, houdt sterk rekening met het scenario dat de jonge vrouw slachtoffer is geworden van een misdrijf. Daarom wordt haar kleding door het NFI onderzocht en spreken agenten opnieuw met getuigen.

Van der Zanden verdween begin augustus 1994 spoorloos, toen ze vanaf haar ouderlijk huis een fietsritje maakte. Ze was toen 22 jaar oud. Nadat de Peter R. de Vries Foundation en het coldcaseteam vorig jaar opnieuw aandacht vroegen voor de mysterieuze verdwijning, kwam exact een jaar geleden ineens een doorbraak.

In mei 2023 bleek een jonge vrouw die in augustus 1994 levenloos was gevonden in de Möhnesee - een stuwmeer in Duitsland op 238 kilometer van Putten - Van der Zanden te zijn. De Duitse politie, die destijds dus niet wist wie de overleden vrouw was, concludeerde dat er sprake moest zijn geweest van suïcide.

,,Maria was net ziek geweest en kon niet ver fietsen. Ze had alleen maar een flesje water bij zich. Dus hoe kwam ze honderden kilometers verderop in Duitsland terecht?” zegt Gerrie Verbiesen van de politie. Op die vraag is nog geen antwoord gekomen.
Het coldcaseteam doet sinds de verrassende identificatie uitgebreid onderzoek naar de zaak. Onlangs is de kleding die Van der Zanden destijds droeg en die door de Duitsers bewaard is voor dna-onderzoek doorgestuurd naar het NFI. Of dat wat oplevert, is nog maar de vraag, want Van der Zanden heeft waarschijnlijk langer dan twee weken in het water gelegen.

Seriemoordenaar?

Ook worden opnieuw getuigen gehoord. Uit niets is gebleken dat Van der Zanden of één van haar naasten een binding had met dit deel van Duitsland. Daarom wordt ook gekeken naar de mogelijkheid dat ze slachtoffer is geworden van een seriemoordenaar of een zedendelinquent. Ook suïcide wordt nog niet uitgesloten. ,,We houden die hypotheses open.”


Bron: De Stentor

https://www.destentor.nl/putten/dood-mar...&auth_rd=1

Goed dat dit onderzocht wordt, het is vanuit Ermelo al bijna 3 uur rijden met de auto naar de Möhnesee. Op de fiets zou je er bijna 13 uur over doen.
In het geval van moord heeft de dader de tijd blijkbaar aan zichzelf gehad wanneer hij uit de buurt zou komen, hij zou dan alleen al met de auto 6 uur nodig hebben gehad om heen en terug te rijden.
Interessante zaak, wat mij opvalt is dat er meer zaken in de buurt van Putten speelden; Christel Ambrosius (1994) Putten, Eefke de Wolf (1983) Hattem, maar misschien is het toeval.
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zij daar nou terecht is gekomen omdat het mij een vrij ambitieuze fietstocht of eigenlijk een niet erg realistische fietstocht leek. Goed dat je de tijden e.d. nog even belicht. Ik hoop oprecht dat ze nog bewijs vinden, maar inderdaad water wist veel. Suïcide kan je ook dichter bij huis doen. Daarom zie ik dit als het meest onwaarschijnlijke scenario.
(05-31-2024, 08:01 AM)BoH schreef: [ -> ]Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zij daar nou terecht is gekomen omdat het mij een vrij ambitieuze fietstocht of eigenlijk een niet erg realistische fietstocht leek. Goed dat je de tijden e.d. nog even belicht. Ik hoop oprecht dat ze nog bewijs vinden, maar inderdaad water wist veel. Suïcide kan je ook dichter bij huis doen. Daarom zie ik dit als het meest onwaarschijnlijke scenario.

Het lijkt mij inderdaad ook stug dat je tot diep in de nacht op de fiets zou zitten om tot zo'n daad te komen. Mijn ega zat begin jaren '90 in dienst (Spoorkazerne in Ermelo) en hij heeft een foto dat ze tijdens een oefening in Vogelsang abseilden van een stuwdam. Ik heb de foto nog niet gevonden, en hij wist de naam van de dam niet meer, maar ik vermoed dat het om die dam bij Vogelsang zelf ging, volgens google maps de Urft-Tal dam. Jammer, want ik dacht dat er misschien een linkje was naar de Möhnesee.