Webspeurders

Volledige versie: Vermissing van 15 jarige Marino Vriezelaar (1975)
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Dit een zwaar onderbelichte kinder-vermissingszaak van decennia geleden. Marino Vriezelaar is nooit gevonden. 

https://www.politie.nl/mijn-buurt/vermis...stance=5.0 


Onderstaande is op basis van wat ik heb kunnen vinden in de berichtgeving in kranten over deze vermissing. Onnodig te zeggen dat ik er niet 100% vanuit kan gaan dat alles wat door de media is geschreven de feiten zijn, maar iets anders heb ik niet. 

De 15-jarige Marino Gertrudis Antonius Toussaint-Vriezelaar uit Geleen ging op zondag 3 augustus 1975 naar de dancing (soms ook (jeugd)café genoemd) Palladium, op de Burgemeester Janssenstraat in Beek. Zijn paspoort en spaargeld liet hij, naar verluidt, thuis. Hij werd voor het laatst gezien toen hij om ca. 21:30 de uitgaansgelegenheid verliet. Volgens getuigen, met een man wiens identiteit nooit is vastgesteld. In sommige artikelen staat dat Marino tegen iemand gezegd heeft naar Roermond te gaan. Hij schijnt ook nog tegen een vriend (ene Paul) te hebben gezegd: "Ik zie je morgen om 5 uur", "Kom je me morgen halen?" Hij is nooit meer gezien. 

Marino, een uitzonderlijk lange jongen van 1,97 meter, zou de daarop volgende week eigenlijk aan het laatste jaar van zijn studie voor stuurman aan de Rotterdamse zeevaartschool moeten beginnen, iets waar hij volgens krantenartikelen enthousiast over was. Zijn moeder (Mevrouw M. Spee) beschreef hem destijds als een 'wat precieze jongen, geen hippie-type'. Ook gaf zij aan dat er geen aanleiding was waarom Marino boos van huis weg zou zijn gelopen en dat zij een hele goede band hadden. 

De moeder van Marino maakte zich dan ook direct ernstige zorgen toen Marino die avond niet thuis kwam. "Omdat ze ervan overtuigd is dat haar jongste zoon Marino geen avonturier is, is ze ervan overtuigd dat de sinds 3 augustus spoorloos verdwenen jongen iets ergs moest zijn overkomen", schreef het Limburgs Dagblad ruim een maand na de vermissing van Marino. Zorgen die niet leefden bij de politie. "Die jongen komt wel weer opdagen" werd daar, in eerste instantie, geredeneerd. Volgens de moeder van de jongen begon de politie pas na zes weken een serieuze zoektocht, na veel aandringen van haar. Zij hadden hun mening inmiddels bijgesteld en gingen nu van het scenario uit dat Marino onvrijwillig was weggebleven. 

Oudere man
Over de man waarmee Marino vertrok is nooit duidelijkheid gekomen. De diepgelovige Marino bezocht op zondagochtend een kerkdienst van de evangelische gemeente in Maastricht. Hij zou toen zowel voor als na de kerkdienst contact hebben gehad met een 30 tot 35-jarige man. Die man, die zei Meijer te heten, zou een dag ervoor de dominee hebben verteld zelfmoord te willen plegen/in de problemen te zitten. Met tussenkomst van o.a. het Leger des Heils is de man toen geholpen. Zondag nam de Maastrichtse dominee deze man mee naar Roermond (andere berichtgeving; Venlo, maar ik denk dat dit een vergissing is) in zijn auto. Onderweg vroeg de man hem toch maar liever in Beek af te zetten. Dit was zondagavond om 18:00 uur. Uit getuigen verklaringen is op te maken dat de man met wie Marino contact had bij de kerkdienst en de man waarmee hij de dancing verliet erg op elkaar leken en waarschijnlijk één en dezelfde was. Dezelfde man is volgens café-bezoekers ook nog op de dinsdag na de vermissing in de dancing geweest, maar verdween haastig en nerveus toen hem naar het contact met de jongen werd gevraagd. Onduidelijk was waar de man woonde, als hij al een vaste verblijfplaats had, want hij had aan de hulpgevers verschillende woonplaatsen opgegeven. Sommige café-bezoekers waren er destijds echter vrijwel zeker van dat de man woonachtig was in Stein. 

Krantenartikel d.d. 6-9-1975 Limburgs dagblad https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=Marino+Vriezelaar&coll=ddd&identifier=ddd:010560274:mpeg21:a0202&resultsidentifier=ddd:010560274:mpeg21:a0202&rowid=1

Artikel in Nieuwsblad van het Noorden 10-9-1975 
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q...20&rowid=1

Artikel in AD 10-09-1975
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q...53&rowid=3 

Marino's moeder heeft zelf veel gezocht naar haar zoon. De Stichting Vermiste Kinderen Nederland heeft zich, naast de politie van Geleen, destijds met de vermissing bemoeit en heeft hem intensief gezocht in Limburg. Zij hebben nachten lang "gewaakt" op het centraal station van Rotterdam omdat een rechercheur meende de jongen daar te hebben gezien. Ook hebben zij in de Rotterdamse havens naar hem uitgekeken, omdat iemand dacht hem mogelijk op een schip te hebben gezien. Als vervolg daarop is een oproep geplaatst in een scheepvaart weekblad. Ingeschakelde helderzienden boden geen uitkomst. Via een politiebericht op de TV is er aandacht gevraagd voor de vermissing en later is de zaak behandeld in het toen net gestarte "Opsporing Verzocht" (1976, aflevering 2). De politie kreeg toen meteen een aantal tips via de tiplijn, maar de gouden tip bleek er niet bij te zitten. 

12 jaar na de vermissing, in 1987, kwam de moeder van Marino (toen 54) nogmaals aan het woord in het Limburgs Dagblad om aandacht te vragen voor de vermissing van haar zoon. Haar wens: "Een definitief bewijs van Marino's dood, al weet ik dat hij vermoord is. Ik wil weten dat hij ergens begraven ligt", vertelde ze. "Deze onzekerheid is het ergste wat een mens in zijn leven kan doormaken." 

Al met al heeft niets geleid tot een oplossing en is de vermissing steenkoud geworden. 

Gegevens
Naam: Marino Vriezelaar
Huidige leeftijd: 64
Lengte: 197 cm
Haarkleur: Donkerblond (krullend)
Oogkleur: Blauw
Geslacht: Man


Hij was gekleed in een lichtgrijze (lange) broek, een bruin met wit gestreept truitje met korte mouwen en droeg bruine schoenen met hakken. (sommige berichtgeving zegt: lage schoenen) Hij had slechts enkele guldens bij zich en een paar sleutels in een gele etui. 

Artikel Limburgs Dagblad 23-5-1987
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?
query=Marino+Vriezelaar&coll=ddd&page=2&identifier=ddd:010611274:mpeg21:a0586&resultsidentifier=ddd:010611274:mpeg21:a0586&rowid=9

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2657983/a...a-en-marjo