Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moord op Theo Kroon, Haarlem, 16-7-1991
Het is echt heel erg verwarrend inderdaad. Op de website van het Openbaar Ministerie staat: 

''Geen verjaring bij ernstige misdrijven
De volgende misdrijven kunnen niet verjaren:

- misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat (zoals moord);
- misdrijven met een gevangenisstraf van 12 jaar of meer (zoals verkrachting, mensensmokkel en doodslag);
- zedenmisdrijven tegen kinderen met een straf van 8 jaar.''

Wat echter zeer tegenstrijdig is, is dat ik contact heb gehad met het OM over de zaak Louis Lemstra. Deze zaak wordt door hen gezien als verjaard, terwijl het ook plaatsvond in juli 1991. Het slachtoffer is hoogstwaarschijnlijk door een (al dan niet opzettelijke) aanrijding om het leven gekomen. De maximale overtreding zou in deze zaak 'doodslag' zijn. De zaak is volgens de woordvoerder van het OM verjaard. Die schreef mij: 

''Ook als je hypothetisch en als scenario gezien zou uitgaan van doodslag (art 287 wetboek van Strafrecht) met een maximumstraf van 15 jaar is de zaak verjaard op 14 juli 2011, want op 1 januari 2006 is namelijk de verjaring van 15 jaar verhoogd naar 20 jaar.''

Hier klopt toch ergens iets niet in mijn ogen. Of word ik soms gek? Volgens de woordvoerder kan alleen moord niet meer verjaren...... 
(Terwijl nota bene op de website van het Openbaar Ministerie staat dat o.a. ook verkrachting, mensensmokkel en doodslag niet meer verjaren)

De zaak Theo Kroon speelt zich maar 3 dagen na de zaak van Lemstra af(!)

Huh Huh Huh Huh
Antwoord

Berichten in dit topic
Moord op Theo Kroon, Haarlem, 16-7-1991 - door BoH - 04-20-2024, 08:14 AM
RE: Moord op Theo Kroon, Haarlem, 16-7-1991 - door BoH - 04-21-2024, 04:06 PM
RE: Moord op Theo Kroon, Haarlem, 16-7-1991 - door SanderM - 04-21-2024, 04:59 PM
RE: Moord op Theo Kroon, Haarlem, 16-7-1991 - door BoH - 04-22-2024, 10:02 AM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)