Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dode Vondelpark 1992
#1
Het topic over het Kelderlijk en de mogelijke connectie met Hare Krishna deed mij aan deze zaak denken: https://www.politie.nl/gezocht-en-vermis...erdam.html (pas op, redelijk heftige post mortem foto).

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een verband is tussen de twee zaken, er zijn 0 overeenkomsten, behalve dus Hare Krishna. Deze jongeman heeft zichzelf op Koninginnedag 1992 in brand gestoken en is daaraan te komen overlijden. Hij was mogelijk aangesloten bij Hare Krishna, de politie maakt deze connectie door zijn haardracht. Ik weet niet veel over Hare Krishna, maar volgens mij wordt zelfmoord absoluut ontmoedigd. 

Wat ik wel apart vind is dat ik verder niets over deze zaak kan vinden op internet, slechts één heel kort stukje in de krant uit 1992 waarin alleen wordt gezegd dat er een dode man is gevonden in het Vondelpark.

Ik heb dit altijd al een hele interessante zaak gevonden, maar er is echt vrijwel geen informatie, dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Antwoord
#2
Oh ja heel interessant ook. Hier ga ik me morgen denk ik even mee bezighouden. Kijken of ik wat meer kan vinden, dan meld ik mij weer hier
Antwoord
#3
(03-28-2024, 04:12 PM)Rootje schreef: Het topic over het Kelderlijk en de mogelijke connectie met Hare Krishna deed mij aan deze zaak denken: https://www.politie.nl/gezocht-en-vermis...erdam.html (pas op, redelijk heftige post mortem foto).

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een verband is tussen de twee zaken, er zijn 0 overeenkomsten, behalve dus Hare Krishna. Deze jongeman heeft zichzelf op Koninginnedag 1992 in brand gestoken en is daaraan te komen overlijden. Hij was mogelijk aangesloten bij Hare Krishna, de politie maakt deze connectie door zijn haardracht. Ik weet niet veel over Hare Krishna, maar volgens mij wordt zelfmoord absoluut ontmoedigd. 

Wat ik wel apart vind is dat ik verder niets over deze zaak kan vinden op internet, slechts één heel kort stukje in de krant uit 1992 waarin alleen wordt gezegd dat er een dode man is gevonden in het Vondelpark.

Ik heb dit altijd al een hele interessante zaak gevonden, maar er is echt vrijwel geen informatie, dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik had precies hetzelfde: het Kelderlijk (wat eigenlijk het souterrain is) en de gedachte aan deze ongeïdentificeerde man. Ik zie inderdaad ook geen connectie tussen deze twee zaken, maar ik ben de jonge man in het Vondelpark niet vergeten. 

Ik zal nooit kunnen begrijpen waarom iemand zichzelf in brand steekt behalve om een statement te maken voor of tegen iets (en dan nog niet), maar het lijkt mij dat je dit dan op een of andere manier laat weten door een bord met een tekst bijvoorbeeld. Die indruk krijg ik in dit geval niet echt, tenzij er info ontbreekt/het dossier zoek is geraakt oid. Ik weet niet precies op welk tijdstip dit gebeurde, maar je zou toch denken dat het op Koninginnedag heel druk was in het Vondelpark en dit door meerdere mensen gezien moet zijn. Tja, in retrospectie....juist dit kan ook een statement zijn. Ter overstaan van alle gezelligheden op Koninginnedag jezelf in brand steken.
Antwoord
#4
(03-28-2024, 07:15 PM)BoH schreef:
(03-28-2024, 04:12 PM)Rootje schreef: Het topic over het Kelderlijk en de mogelijke connectie met Hare Krishna deed mij aan deze zaak denken: https://www.politie.nl/gezocht-en-vermis...erdam.html (pas op, redelijk heftige post mortem foto).

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er een verband is tussen de twee zaken, er zijn 0 overeenkomsten, behalve dus Hare Krishna. Deze jongeman heeft zichzelf op Koninginnedag 1992 in brand gestoken en is daaraan te komen overlijden. Hij was mogelijk aangesloten bij Hare Krishna, de politie maakt deze connectie door zijn haardracht. Ik weet niet veel over Hare Krishna, maar volgens mij wordt zelfmoord absoluut ontmoedigd. 

Wat ik wel apart vind is dat ik verder niets over deze zaak kan vinden op internet, slechts één heel kort stukje in de krant uit 1992 waarin alleen wordt gezegd dat er een dode man is gevonden in het Vondelpark.

Ik heb dit altijd al een hele interessante zaak gevonden, maar er is echt vrijwel geen informatie, dus ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik had precies hetzelfde: het Kelderlijk (wat eigenlijk het souterrain is) en de gedachte aan deze ongeïdentificeerde man. Ik zie inderdaad ook geen connectie tussen deze twee zaken, maar ik ben de jonge man in het Vondelpark niet vergeten. 

Ik zal nooit kunnen begrijpen waarom iemand zichzelf in brand steekt behalve om een statement te maken voor of tegen iets (en dan nog niet), maar het lijkt mij dat je dit dan op een of andere manier laat weten door een bord met een tekst bijvoorbeeld. Die indruk krijg ik in dit geval niet echt, tenzij er info ontbreekt/het dossier zoek is geraakt oid. Ik weet niet precies op welk tijdstip dit gebeurde, maar je zou toch denken dat het op Koninginnedag heel druk was in het Vondelpark en dit door meerdere mensen gezien moet zijn. Tja, in retrospectie....juist dit kan ook een statement zijn. Ter overstaan van alle gezelligheden op Koninginnedag jezelf in brand steken.

Ja, ik vat het inderdaad op als een statement, het Vondelpark op Koninginnedag moest toch wel één van de drukste plekken in Amsterdam zijn. Jezelf in brand steken voor een bepaalde overtuiging heeft niet zo veel zin als niemand het ziet. Het enige wat ik inderdaad vreemd vind is dat er niks van een protestbord etc is gevonden. Het doet me een beetje denken aan Thích Quảng Đức, de boeddhistische monnik die zichzelf in brand heeft gestoken uit protest. Hare Krishna is volgens mij redelijk verwant aan het hindoeïsme (en daarmee ook in mindere mate aan het boeddhisme). Ik weet niet veel van Hare Krishna en hindoeïsme, maar van het boeddhisme weet ik dat zelfmoord sterk wordt ontmoedigd. Zo'n protest wordt echter niet als zelfmoord gezien. Wellicht is dat bij de Hare Krishna's hetzelfde.
Antwoord
#5
Ik weet eigenlijk niet of deze man überhaupt iets met Hare Krishna te maken heeft. In de post-mortem foto lijkt het of hij ook langer haar heeft op het voorhoofd en halverwege het hoofd, dus niet een totaal geschoren schedel met alleen een langer plukje aan de achterkant zoals de Hare Krishna. Misschien had hij een "mohawk" kapsel.
Antwoord
#6
(03-29-2024, 06:50 AM)BoH schreef: Ik weet eigenlijk niet of deze man überhaupt iets met Hare Krishna te maken heeft. In de post-mortem foto lijkt het of hij ook langer haar heeft op het voorhoofd en halverwege het hoofd, dus niet een totaal geschoren schedel met alleen een langer plukje aan de achterkant zoals de Hare Krishna. Misschien had hij een "mohawk" kapsel.

Ik twijfel daar ook aan... het lijkt er in iedergeval niet op zoals je zegt...

Omdat er verdenking is van automutilatie denk ik dat deze man wellicht problemen heeft gehad met zijn mentale gezondheid.
Het in brand steken als manier van zelfmoord is meestal uit demonstratie tegen iets, maar dan is vaak wel duidelijk waar tegen die demonstratie is en dat ontbreekt hier. Anderzijds komt dit vaker voor bij verwarde of psychotische mensen.
Als we dan rekening houden met de automutilatie denk ik zelf dat het aannemelijker is dat meneer verward is geweest...

Er is inderdaad vrij weinig te vinden over deze zaak...Een heel triest verhaal dat bovenal.
Antwoord
#7
Er is wel een video van een kwartier op Youtube van koninginnedag Vondelpark 1992. Ik kan proberen in contact te komen met de maker, en vragen of hij nog meer opnamen / foto's heeft. EN of hij weet heeft van de gebeurtenis. Als er een foto is van de man van toen hij nog in levende lijve was zou het de politie misschien kunnen helpen hem te identificeren.
Antwoord
#8
(03-29-2024, 09:51 AM)admin schreef: Er is wel een video van een kwartier op Youtube van koninginnedag Vondelpark 1992. Ik kan proberen in contact te komen met de maker, en vragen of hij nog meer opnamen / foto's heeft. EN of hij weet heeft van de gebeurtenis. Als er een foto is van de man van toen hij nog in levende lijve was zou het de politie misschien kunnen helpen hem te identificeren.

Ik heb vanmiddag heel intensief naar de betreffende video gekeken. Ik zag niet iets wat op open vuur leek of mensen die verschrikt wegrennen of een bepaalde bodylanguage hadden. Ik denk dat het een goed idee is om contact op te nemen met de filmer, wellicht dat hij meer weet of iets heeft gehoord. Ik zag een punker, met soortgelijk haar, maar die had volgens mij een ketting om, een leren jas aan met spikes e.d. en een biertje in zijn rechterhand. (van de ongeïdentificeerde man wordt gedacht dat hij misschien linkshandig is) 

Het viel me ook op dat bij het lijstje kleding van de overledene geen sprake is van schoenen of bovenkleding (jas/shirt e.d.) Alleen een spijkerbroek, sokken en een slip. Op de video zag het er niet uit alsof het nou zulk warm weer was op die dag. Dus had hij die niet aan of is er geen melding van gemaakt in het dossier? Dat zou ik wel willen weten. Als hij verder niets aan had zou dit nog meer in de richting van een verward persoon kunnen wijzen.
Antwoord
#9
Misschien is zijn shirt volledig weggebrand? Ik weet niet hoeveel er nog van de onderkleding over was, dat is natuurlijk wel een belangrijke factor. Ik vind het heel apart dat hier niet meer info over is, je zou toch denken dat iemand die zichzelf midden in het Vondelpark in brand steekt groot nieuws is.
Ik twijfel ook over de connectie met Hare Krishna, maar het kan vooralsnog niet uitgesloten worden.
Jezelf in brand steken als wijze van zelfmoord is heel bijzonder en komt absoluut niet vaak voor. Ik heb zelf ook de nodige ervaringen met mentale problemen en ik ken veel mensen die mentale problemen hebben (gehad), maar het is voor zover ik weet nog nooit bij mij of anderen opgekomen. Het lijkt me verschrikkelijk pijnlijk en inefficiënt, het duurt vaak even voordat je er ook daadwerkelijk aan overlijdt. Misschien was het wel uit protest, maar is die informatie verloren gegaan? Of het kan zijn dat hij mentale problemen had in de hoek van schizofrenie of inderdaad psychotische klachten zoals BoH al noemde. Ik vind het maar een vreemde zaak, met zeer weinig informatie.
Antwoord
#10
Dit is een ander incident waarbij iemand zichzelf in brand stak op de Dam in 2011 midden op de dag. Wat opvalt is dat hij gebruik maakte van een brandbare vloeistof, dat omstanders hem probeerden te redden en dat hij een motief had; na 9 jaar te hebben verbleven in Nederland was hij uitgeprocedeerd en moest hij terug naar zijn vaderland Iran. Ook dat er heel veel aandacht was vanuit de pers destijds. https://www.parool.nl/nieuws/iranier-die...~b293b220/

Je vraagt je dan ook af wat er zo anders was, behalve dat het jaren daarvoor was, toen deze jongeman zichzelf in brand stak. Het lijkt er op dat niemand hem kent/kende en dat niemand naar voren is gestapt tegen wie hij van tevoren uitingen heeft gedaan dat hij dit van plan was. Anders gezegd; het feit dat deze man zichzelf juist niet bekend heeft gemaakt doet vermoeden dat het geen expliciete protestactie was. Natuurlijk zijn dit mijn persoonlijke gedachten.

Het is niet bekend of de ongeïdentificeerde man eveneens gebruik maakte van een brandbare vloeistof. Ik weet eigenlijk niet of de bovenkleding helemaal verbrand kan zijn. Mijn gevoel zegt me van niet. Ik denk eerder dat kleding als het ware "versmelt" met het lichaam/de huid en er resten te vinden zijn. Als het bovenlichaam helemaal verkoold was dan zijn resten van kleding misschien niet meer te vinden. Het zal wellicht ook afhankelijk zijn van het materiaal van de kleding.

Ik zat ook nog te bedenken dat hij misschien onder invloed was van een psychedelische drug (LSD bijvoorbeeld) en aan het hallucineren was.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)