Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vermiste Jaïr Soares
#1
   
Hallo collega webspeurders, Kan iemand helpen antwoorden te vinden in de vermissing van Jaïr Soares? De jongen verdween op 4 augustus 1995 op klaarlichte dag van een strand bij Monster. 

Jaïr komt uit Rotterdam en was met zijn ouders en broertje mee met een vriendin van zijn ouders en diens dochtertje. Rond half 6 die avond namen zijn ouders hem en de andere twee kinderen mee naar Paviljoen Molenslag om een patatje te eten. De vriendin bleef bij de handdoeken zitten. Jaïr was sneller met eten dan de rest en besloot na zijn patatje terug te gaan naar het strand om verder te spelen... Toen zijn ouders terug kwamen bij de vriendin beseften ze dat de 7 jarige Jaïr nergens te zien of te vinden was. Hij was nooit bij de handdoeken aangekomen. 

Een grote zoekactie van de politie op het strand, in de duinen en het nabijgelegen camping was vruchteloos. De Peter R. de Vries Foundation heeft er een jaar lang een hoge beloning tegenaan gegooid zonder resultaat. 

Zie bijlagen voor foto's


Bijlagen Miniatuurweergaven
   
Antwoord
#2
Ik ben heel benieuwd of de politie de in de buurt wonende pedofielen heeft gecheckt destijds? Het kan toch bijna niet anders dan dat Jair slachtoffer is geworden van zo'n soort misdrijf? Als hij was verdronken was hij aangespoeld. Hij is ontvoerd door iemand. Of pedofiel, OF iemand die geen kinderen kon krijgen maar er tóch eentje wilde.

Is er meer bekend over het onderzoek dat is gedaan?
Antwoord
#3
Even uit mijn hoofd; het schijnt dat mensen hem hebben gezien met een oudere man op de parkeerplaats. Als ik het me goed herinner was dit naar alle waarschijnlijkheid een pedofiel, die is overleden voordat de politie hem kon verhoren. Ik moet er weer helemaal induiken voor details, sorry. Ik denk zelf dat Jaïr niet meer in leven is en ik weet ook dat dit een verschrikkelijke gedachte moet zijn voor zijn familie, mochten zij nog geloven dat hij ergens in leven is. Het is niet mijn bedoeling om deze mensen te kwetsen.
Antwoord
#4
Daar kan ik mij ook iets van herinneren BoH, die man waarmee hij gezien zou zijn. Het is inderdaad een verschrikkelijk triest verhaal, en tegelijkertijd bizar dat zoiets op een druk strand heeft kunnen gebeuren. Ik ben altijd erg bang geweest dat het kind is meegenomen en in een bepaald circuit is beland. Hopelijk niet.

Zou het kunnen dat hij tóch op de één of andere manier in zee is gekomen, en met de stroming is meegenomen naar een land als bijvoorbeeld Noorwegen o.i.d? Heeft iemand een kaart van de stromingen? Je zult je verbazen waar iets helemaal naar toe kan worden meegenomen.
Antwoord
#5
(03-28-2024, 10:52 AM)admin schreef: Daar kan ik mij ook iets van herinneren BoH, die man waarmee hij gezien zou zijn. Het is inderdaad een verschrikkelijk triest verhaal, en tegelijkertijd bizar dat zoiets op een druk strand heeft kunnen gebeuren. Ik ben altijd erg bang geweest dat het kind is meegenomen en in een bepaald circuit is beland. Hopelijk niet.

Zou het kunnen dat hij tóch op de één of andere manier in zee is gekomen, en met de stroming is meegenomen naar een land als bijvoorbeeld Noorwegen o.i.d? Heeft iemand een kaart van de stromingen? Je zult je verbazen waar iets helemaal naar toe kan worden meegenomen.

Ja, admin, daar wil je niet aan denken. Misschien gebeurde het juist omdat het op een druk strand was. Veel ouders met kinderen enzo. In het volle zicht......... juist dit maakt een man met een kind minder opvallend of verdacht denk ik. 

Ik wil het niet 100% uitsluiten dat hij toch in het water is beland, maar ik meen me te herinneren dat dit scenario uitdrukkelijk door de familie, maar ook de politie als onwaarschijnlijk wordt gezien, want dan zou hij een paar dagen later zijn aangespoeld. 

De stroming in de Noordzee is best een ingewikkeld verhaal. Je zou kunnen zeggen dat er een soort standaard/gemiddelde stroming is, maar er is ook invloed van o.a. eb en vloed (getijstroming) en weersomstandigheden. 

Dit komt uit een file:///C:/Users/Downloads/noordzee_atlas_2004_deel_1%20(2).pdf 

Het water in de Noordzee volgt onder normale weersomstandigheden een vaste route. Het stroomt binnen vanuit het Kanaal en langs de Schotse kust en verlaat de Noordzee weer langs de Noorse kust. De stroomrichting wordt versterkt door de overwegend westelijke wind. Bij oostelijke wind verzwakt de stroomrichting en kan deze zelfs tijdelijk omkeren. 

Met modelberekeningen is het mogelijk de gemiddelde stroomrichtingen en stroomsnelheden in de bovenste waterlagen van de zee te achterhalen. De werkelijke situatie wordt mede bepaald door meteorologische factoren. Het werkelijke stroombeeld voor de Nederlandse kust kan natuurlijk afwijken van deze modelweergave. Windvelden, en in mindere mate luchtdrukverschillen boven de Noordzee, zijn daarbij de belangrijkste factoren. Als door zulke factoren het niveau van de zeespiegel in het zuidelijk deel van de Noordzee stijgt, veroorzaakt dat namelijk een stroming van de Noordzee naar het Kanaal. Daalt de zeespiegel in de zuidelijke Noordzee, dan ontstaat juist een stroming in omgekeerde richting. Zulke stromingen kunnen de 'natuurlijke' getijstroom tijdelijk langer en krachtiger maken, of juist korter en zwakker.

Dan heb je natuurlijk ook nog zandbanken en muien (stroming tussen twee zandbanken die haaks op de kust staat en je naar zee zuigt als het ware), die erg gevaarlijk zijn, zelfs voor volwassenen, laat staan voor een jonge jongen als Jaïr.

Ik ken de kust bij Monster niet persoonlijk en ben ook geen expert. Big Grin  De al lang bestaande reddingsbrigade van Monster heeft daar ongetwijfeld veel meer verstand van. 

Ik kwam een paar artikelen tegen over een vermiste 15 jarige jongen die in de problemen kwam in de zee bij Monster en vermist raakte. Dit deed zich voor in juli 2020. Ondanks vele zoekacties werd hij niet gevonden. Een paar dagen later (3 augustus) spoelde zijn lichaam weer aan op het strand van Monster. Ik vond deze artikelen illustratief, omdat dit ook in de zomermaanden was en bovendien strandweer, net als toen Jaïr verdween.
Antwoord
#6
Ja ik las dat inderdaad ook, dat een verdrinking zo'n beetje werd uitgesloten omdat de jongen dan uiteindelijk zou zijn aangespoeld. Maar is dat wel zo'n zeker gegeven? En wát als hij in Schotland of Noorwegen is aangespoeld? Je zou denken dat zoiets groot nieuws zou zijn geworden, en dat de link dan snel zou worden gelegd. Ik weet niet of de politie goed heeft gecommuniceerd met de kustwacht in die landen. Misschien is het de moeite om daar dieper in te duiken.
Antwoord
#7
(03-28-2024, 10:52 AM)admin schreef: Daar kan ik mij ook iets van herinneren BoH, die man waarmee hij gezien zou zijn. Het is inderdaad een verschrikkelijk triest verhaal, en tegelijkertijd bizar dat zoiets op een druk strand heeft kunnen gebeuren. Ik ben altijd erg bang geweest dat het kind is meegenomen en in een bepaald circuit is beland. Hopelijk niet.

Zou het kunnen dat hij tóch op de één of andere manier in zee is gekomen, en met de stroming is meegenomen naar een land als bijvoorbeeld Noorwegen o.i.d? Heeft iemand een kaart van de stromingen? Je zult je verbazen waar iets helemaal naar toe kan worden meegenomen.

Volgens mij had google vroeger ooit alle stromingen op maps erbij staan? Ik heb geen idee of zoiets tegenwoordig nog te vinden is online. Zelf kan ik het niet meer vinden, ik ben wel eens gaan zoeken naar ongeïdentificeerde mensen uit de UK, denkend dat ze misschien via de Noordzee vanuit NL aangespoeld zouden kunnen zijn, maar die map met stromingen vind ik nergens meer.

Een druk strand, een klein manneke, dat zomaar meeloopt met de een of andere vage vent. Onder dwang zou hij aandacht hebben getrokken van de mensen op het strand, maar misschien was kleine Jaïr iets beloofd, onder het mom van puppies, jonge konijntjes, veel snoepjes of ijs. Vreselijk om dit te schrijven, maar pedo's zijn heel gehaaid. Kan iemand zich die hele Zandvoort affaire nog herinneren, en zou dat hier iets mee te maken kunnen hebben, of probeer ik teveel aan elkaar te plakken?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)