Webspeurders

Volledige versie: Kelderlijk Amsterdam
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Kent iemand toevallig de zaak over het kelderlijk van Amsterdam? Ik vind het misschien wel één van de meest mysterieuze zaken van Nederland. 

Op 11 januari 1982 ontdekken renovatiemedewerkers het lichaam van een dood persoon, opgerold in een oud tapijt in een nis of kelder aan de Oudezijds Achterburgwal 143 (destijds een oud kraakpand). Het blijkt er al zes of zeven jaren te hebben gelegen, en het stoffelijk overschot is in die jaren gemummificeerd. Het weegt nog maar 13 kilo! Een man van rond de 20, wordt later bekend. Volgens patholoog Zeldenrust waren er geen tekenen van een misdrijf, maar had de verleerde huid wel twee gaten in de rug, mogelijk door een steekwapen.

De man bleek tatoeages te hebben, waaronder ook een hele opvallende. ''Der Teufel soll mein fuhrer sein!'', of te wel, de duivel zal mijn leider zijn. Deze aanwijzing, samen met het feit dat zijn kleding Duitse labels hadden, leek er op te wijzen dat het slachtoffer een Duitse jongeman was.

Zijn identiteit kon niet worden achterhaald, en de zaak werd een cold case.. In 2015 probeerde Kees vd Spek de zaak op te lossen met zijn programma 'graf zonder naam'. Het leek erop dat hij dicht bij de oplossing zat, maar uiteindelijk bleken er twee mannen met zo'n beetje dezelfde tattoo rond te hebben gelopen, waarvan de ene nog in leven was, Andreas Pasternak. Deze Duitse crimineel had de tattoo '' Satan soll mein fuhrer sein'.. Opvallend genoeg had hij ook twee andere tattoo's die ons slachtoffer ook had! Een vlinder, en een Indianenmeisje. Kende hij het kelderlijk? Je zou haast denken van wel...

Dan heb je nog Nina Hagen, wiens voornaam vier keer op het kraakpand aan de Achterburgwal 143 was te vinden. Nina <3 Ferd, waarschijnlijk een verwijzing naar Nina Hagen en haar vriendje Ferdinand Karmelk (gitarist van Herman Brood). Zij gaf in een Duits programma toe jarenlang in een kraakpand in Amsterdam te hebben gewoond, maar gaf Kees van der Spek te kennen niks met de zaak te maken te hebben, het slachtoffer niet te kennen, en haar naam niet wilde verbinden aan zijn uitzending. 

Wie was de mummie van de wallen?! Er moeten toch mensen zijn die deze man gekend hebben.  Huh
Andreas Pasternak lijkt me degene die meer moet weten over de identiteit van het slachtoffer. Het kan toch haast geen toeval zijn dat zij drie dezelfde tattoo's hebben, waaronder ook een hele vreemde! Zou het een optie zijn om het kinderopvangtehuis van Pasternak te vragen om een leerlingen lijst uit die tijd?
Ik blijf dit ook een van de interessantere zaken vinden...

De informatie over de twee gaten in de rug is nieuw voor me, voorheen vermoedde ik dat het slachtoffer, voornamelijk door de houding van het lichaam, in zijn slaap was komen te overlijden door waarschijnlijk drugs en het lichaam door andere bewoners weggewerkt moest worden om confrontatie met politie te vermijden. Wellicht dat dit is gedaan om er zeker van te zijn dat het slachtoffer dood was? Dat deze steken zijn toegebracht toen het slachtoffer nog in leven was lijkt me niet voordehand liggend, aangezien je na een steek in je rug niet comfortabel in slaaphouding blijft liggen...

Ook al zijn de tatoeages van Pasternak en het slachtoffer niet helemaal identiek denk ik dat er een link moet zijn tussen hen en de derde persoon
wellicht dat je met die link toch kunt identificeren wie dit is geweest

"In ons eigen onderzoek stuitte we op nog een derde persoon die de opvallende 'duivelstattoo' op zijn lichaam had staan. De naam van hem is onbekend gebleven, maar het staat vast dat deze Duitse gedetineerde persoon zijn tatoeage in een Duits gevangenisziekenhuis in Hirschberg heeft laten verwijderen. ''
(https://www.coldcasezaken.nl/het-kelderlijk)

Naar mijn mening zou die link de gevangenis kunnen zijn, Pasternak en persoon 3 zijn hier namelijk bekend. Misschien heeft het slachtoffer ook vastgezeten en zijn deze tattoeages in dezelfde gevangenis gemaakt?

De andere eventuele link kan het jeugdhuis zijn, Pasternak werd immers ter adoptie afgestaan, wellicht dat dit ook zo is met het slachtoffer en hij daarom niet gemist wordt. Op een ander forum wordt beweerd dat dit Kreskenhof in Dorsten-Holsterhaussen moet zijn geweest maar hoe betrouwbaar dit is, is onduidelijk
na wat googlen blijkt dit tehuis op zijn zachtst gezegd niet erg goed met de kinderen om te gaan en velen kijken er dan ook op terug met negatieve gevoelens, daarnaast werd er ook vrij regelmatig religieuze lessen gegeven door meerdere pastoors... Met de combinatie van het 'slechte leven'' daar en religie snap ik goed dat religie iets is waar je je van af wilt zetten.. wat weer terug kan herleiden naar de duivelstattoo....

Tevens blijft het volgende vreemd vind ik zelf

"Hij melde dat er in de bovenverdiepingen van de Bethaniëndwarsstraat 12 Hare Krishna’s woonden, en dat er toen inderdaad een gat in de achtergevel zat van de Oudezijds Achterburgwal 143. De tipgever zei dat hij op een bepaald moment zag hoe de Hare Krishna's een matras verbrandde. Dat was vreemd, aangezien ze het matras ook gewoon bij het grofvuil konden neerleggen. Ook meldde hij dat er Duitse jongens rondliepen die aan de drugs zaten.''

Wat ook wel interessant is, is het volgende :
''De eerste Hare Krishna's vestigen zich hier begin jaren '70 in de Bethaniënstraat 39. Daar richten zij de eerste Nederlandse Hare Krishna-tempel op. Op zondag houden ze openbare bijeenkomsten in de Kosmos, het cultureel centrum aan de Prins Hendrikkade 142, later ook wel bekend als Fantasio.''
(https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergr...e-krishna/)

als je dan terugdenkt aan het briefje gevonden bij het lichaam en de kennis dat Kosmos de plek van de Krishna's is...
''Kom zeker eens langs. Kozmos 8 uur'' denk ik dat er voor zijn dood al een link was aan deze krishna's,                                                                                  
wat het natuurlijk alleen maar verdachter maakt dat de tipgever deze krishna's een matras hebben zien verbranden.

Daarnaast is er ook nog een andere foto op internet te vinden waarbij je iets wat op een rode stof lijkt kunt zien,
op internet forums wordt gespeculeerd dat dit mogelijk een slaapzak zou kunnen zijn... wat dan weer linkt met het volgende
''In de Bethaniënstraat slapen de Hare Krishna's in slaapzakken op een kale vloer''
maar dat ontkracht natuurlijk weer het verbranden van het matras, mocht je op de vloer slapen lijkt me dit overbodig...

Aangezien de slaaphouding neem ik aan dat het slachtoffer in bed/ slapend is overleden,                                                                                                     
na het wegwerken van het lichaam valt er dan nog maar een resterend iets weg te werken....De matras...mocht je ervan uitgaan dat persoon in een bed heeft gelegen zou dit mogelijk zijn maar het kan er natuurlijk ook los van staan

dus ook met deze benoemde Krishna's zijn er genoeg links.... de straat, het briefje waarin Kosmos benoemt wordt......

Het blijft een mysterieuze zaak en ik hoop dat het slachtoffer ooit een naam mag krijgen.
(03-17-2024, 10:56 AM)jolbram1512 schreef: [ -> ]Naar mijn mening zou die link de gevangenis kunnen zijn, Pasternak en persoon 3 zijn hier namelijk bekend. Misschien heeft het slachtoffer ook vastgezeten en zijn deze tattoeages in dezelfde gevangenis gemaakt?

Ik denk dat u weleens gelijk zou kunnen hebben. Interessant zou zijn om uit te zoeken welke gevangenis Pasternak gevangen heeft gehouden. Hoewel het al lang geleden is zouden wellicht bepaalde bewaarders gevraagd kunnen worden of zij zich nog mensen kunnen herinneren met die vreemde duivel tattoo. Doorgaans kennen bewakers hun gedetineerden aardig omdat zij er dagelijks mee te maken hebben (gehad). Hoe zouden we deze info kunnen vinden?

Tevens interessant wat u noemt over de eerste Nederlandse Hare Krishna-tempel. Het feit dat het slachtoffer inderdaad in slaaphouding lag kan er zoals u zegt op wijzen dat hij in zijn slaap is overleden. Dat de Hare Krishna's daarna een matras verbranden kan een mogelijkheid zijn. 

Hoewel de patholoog geen bewijs zei te hebben gevonden van een misdrijf vind ik het wel frappant dat het slachtoffer 2 gaten in zijn rug had. Het zou volgens mij heel goed kunnen dat deze man is overleden aan toegebrachte steekwonden. Dan zou het dus moord zijn... Het zou tevens een goede reden zijn geweest om de matras te verbranden vanwege het bloed dat daar vast en zeker is op gekomen. 

Als het moord is geweest komt daar volgens mij nooit meer bewijs voor, tenzij overgebleven Hare Krishna's natuurlijk meer kunnen vertellen over de bewuste dag! Is het de moeite om met HK's in contact te komen voor onderzoekers?
Ik denk dat contact met de HK's zeker interessant zou kunnen zijn... maar dan moet het natuurlijk wel iemand zijn die toen al aanwezig was in deze groep,
na wat onderzoek heb ik het volgende gevonden....

(https://www.at5.nl/artikelen/215701/de-s...s-gebleven)
In dit artikel gaat een reporter opzoek bij de meest recente HK tempel, deze ligt nu aan de Lizzy Ansinghstraat, daar spreekt ze met Parividha die, zoals het artikel zegt, al sinds de jaren 70 toegewijde is.... Het is natuurlijk een grote gok maar wellicht dat hij meer weet over wie er in het begin van de HK's bijzat en wie er in de Bethaniënstraat bij hoorden. Na een snelle zoektocht op google blijkt dat Meneer Parividha, in iedergeval in 2023, nog in leven was. Er zijn beelden te vinden waarbij hij op Koningsdag voordraagt en met een groep HK's over straat gaat....

Wat ik ook interessant vind is het volgende,
''Van Dis verbaast zich ook over de grote aantallen zwervers en junks die het pand betreden. Zij komen voor het gratis voedsel dat de Krishna's elke zondag bereiden en uitdelen. ''
(https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergr...e-krishna/)

Wellicht dat dit de link is tussen het slachtoffer en de HK's? in de video in het eerder genoemde artikel spreekt Parividha ook over het uitdelen van maaltijden. Dit lijkt me dus iets wat al langer en standaard gebeurd. Misschien dat het slachtoffer hier gebruik van heeft gemaakt en ze zo aan de praat zijn gekomen en er wellicht een interesse is ontstaan voor de HK's. Er moet een verdere uitnodiging zijn geweest dat is althans wat het briefje, ''Kom zeker eens langs. Kozmos 8 uur '' mij doet denken. Als je daarbij rekening houdt met het feit dat de HK's het leven als 'lijden zien'' Denk ik zeker dat een drugsverslaafde of zwerver zich hier in kan vinden...

Mocht er iets waardevols komen uit contact met de HK's lijkt Parividha me de beste optie, hij praat graag en zelfs voor een camera al is dit wel meer over het geloof dan over een eventuele connectie met moord...Maar goed je kunt het altijd laten lijken alsof je erg geïnteresseerd bent in de vroege geschiedenis van de HK's die begon op de Bethaniënstraat 39.

een andere manier zou het volgende zijn...
(https://www-dekosmos-net.translate.goog/...r_sch=http) Op deze website staan ,onder het kopje Kosmos, een aantal oud werknemers...Zo staat er ook een vrouw tussen die toen achter de balie moet hebben gezeten, wellicht weet zij meer over wie de HK's waren die de zondagse meetingen in Kosmos verzorgden...?

Het opsporen van in welke gevangenis Pasternak heeft gezeten lijkt me het moeilijkst tot nu toe, daar heb ik tot nu toe ook nog niks duidelijks over kunnen vinden...maar ik zal eens verder kijken

Wat je benoemd vind ik ook vreemd inderdaad.... 2 gaten in zijn rug maar geen misdrijf? Tevens zou het handig zijn om te weten wat we moeten begrijpen bij "gaten" zijn dit duidelijke messteken? zijn dit eventuele kleine gaten die zijn toegebracht met een kleiner iets denk aan een naald? waarbij ik dan meteen weer denk aan het spuiten van drugs. Maar dat is natuurlijk gegok omdat er vrij weinig bekend is over hoe deze gaten hebben uitgezien....
welke reden zou een patholoog kunnen hebben om 2 gaten in een slachtoffers rug niet als misdrijf te zien, daar blijf ik een beetje op hangen?

Wat je zegt over moord sluit ik niet uit... Wel geloof ik niet dat je netjes in slaaphouding blijft liggen wanneer je 2 x in je rug wordt gestoken.....
(03-18-2024, 12:02 PM)jolbram1512 schreef: [ -> ]Ik denk dat contact met de HK's zeker interessant zou kunnen zijn... maar dan moet het natuurlijk wel iemand zijn die toen al aanwezig was in deze groep,
na wat onderzoek heb ik het volgende gevonden....

(https://www.at5.nl/artikelen/215701/de-s...s-gebleven)
In dit artikel gaat een reporter opzoek bij de meest recente HK tempel, deze ligt nu aan de Lizzy Ansinghstraat, daar spreekt ze met Parividha die, zoals het artikel zegt, al sinds de jaren 70 toegewijde is.... Het is natuurlijk een grote gok maar wellicht dat hij meer weet over wie er in het begin van de HK's bijzat en wie er in de Bethaniënstraat bij hoorden. Na een snelle zoektocht op google blijkt dat Meneer Parividha, in iedergeval in 2023, nog in leven was. Er zijn beelden te vinden waarbij hij op Koningsdag voordraagt en met een groep HK's over straat gaat....

Wat ik ook interessant vind is het volgende,
''Van Dis verbaast zich ook over de grote aantallen zwervers en junks die het pand betreden. Zij komen voor het gratis voedsel dat de Krishna's elke zondag bereiden en uitdelen. ''
(https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergr...e-krishna/)

Wellicht dat dit de link is tussen het slachtoffer en de HK's? in de video in het eerder genoemde artikel spreekt Parividha ook over het uitdelen van maaltijden. Dit lijkt me dus iets wat al langer en standaard gebeurd. Misschien dat het slachtoffer hier gebruik van heeft gemaakt en ze zo aan de praat zijn gekomen en er wellicht een interesse is ontstaan voor de HK's. Er moet een verdere uitnodiging zijn geweest dat is althans wat het briefje, ''Kom zeker eens langs. Kozmos 8 uur '' mij doet denken. Als je daarbij rekening houdt met het feit dat de HK's het leven als 'lijden zien'' Denk ik zeker dat een drugsverslaafde of zwerver zich hier in kan vinden...

Mocht er iets waardevols komen uit contact met de HK's lijkt Parividha me de beste optie, hij praat graag en zelfs voor een camera al is dit wel meer over het geloof dan over een eventuele connectie met moord...Maar goed je kunt het altijd laten lijken alsof je erg geïnteresseerd bent in de vroege geschiedenis van de HK's die begon op de Bethaniënstraat 39.

een andere manier zou het volgende zijn...
(https://www-dekosmos-net.translate.goog/...r_sch=http) Op deze website staan ,onder het kopje Kosmos, een aantal oud werknemers...Zo staat er ook een vrouw tussen die toen achter de balie moet hebben gezeten, wellicht weet zij meer over wie de HK's waren die de zondagse meetingen in Kosmos verzorgden...?

Het opsporen van in welke gevangenis Pasternak heeft gezeten lijkt me het moeilijkst tot nu toe, daar heb ik tot nu toe ook nog niks duidelijks over kunnen vinden...maar ik zal eens verder kijken

Wat je benoemd vind ik ook vreemd inderdaad.... 2 gaten in zijn rug maar geen misdrijf? Tevens zou het handig zijn om te weten wat we moeten begrijpen bij "gaten" zijn dit duidelijke messteken? zijn dit eventuele kleine gaten die zijn toegebracht met een kleiner iets denk aan een naald? waarbij ik dan meteen weer denk aan het spuiten van drugs. Maar dat is natuurlijk gegok omdat er vrij weinig bekend is over hoe deze gaten hebben uitgezien....
welke reden zou een patholoog kunnen hebben om 2 gaten in een slachtoffers rug niet als misdrijf te zien, daar blijf ik een beetje op hangen?

Wat je zegt over moord sluit ik niet uit... Wel geloof ik niet dat je netjes in slaaphouding blijft liggen wanneer je 2 x in je rug wordt gestoken.....

Dank voor jullie beiden voor de uitgebreide reacties, en goed speurwerk jolbram. Volgens mij zou het de moeite waard zijn om Meneer Parividha eens te contacten, en om hem te vragen over de jaren 70 in Amsterdam. Misschien kan hij wel meer vertellen over de periode dat de club in het kraakpand woonde waar het lijk uiteindelijk is gevonden.

Zou het niet zo kunnen zijn dat iemand het kelderlijk na de moord in deze slaappositie heeft gelegd? Hoewel dat dan wel snel na het misdrijf moet zijn gebeurd i.v.m. stijfheid van een lijk. Meneer Zeldenrust was destijds de patholoog, die ter plaatse de mummie heeft onderzocht. Misschien zou hij kunnen verklaren waarom hij een misdrijf niet vanzelfsprekend vond ondanks de gaten in de rug van het lijk.

''Wat ik ook interessant vind is het volgende,
''Van Dis verbaast zich ook over de grote aantallen zwervers en junks die het pand betreden. Zij komen voor het gratis voedsel dat de Krishna's elke zondag bereiden en uitdelen. ''
(https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergr...e-krishna/)''

Dit is zeer interessant. Als het kelderlijk in de gevangenis aan zijn opmerkelijke tattoo's is gekomen, zou het mij niet verbazen dat hij op het moment van sterven drugsverslaafd was. Het pad lijkt daarmee opnieuw te lijden naar de HK's he? Want daar kon hij dus blijkelijk gratis voedsel krijgen op zondag.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat de HK's betrokken zijn geweest.

Pasternak moet ook echt iets weten. Jammer dat hij zo van het pad af is, anders kon men hem vragen stellen over het lijk, tattoo's en gevangenis / tehuis.
Dat denk ik ook dat Parividha een goed beginpunt zou kunnen zijn....manieren om contact te leggen zijn snel te vinden....zo vind je al gauw een mail adres ; info@iskconamsterdam.nl en een telefoonnummer ; 020 675 1404

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen maar dan heb je te maken met iemand die vrij slim is...
Wie verzint het om in de adrenaline na het plegen van een moord om deze in slaaphouding te leggen....
Ik sluit het niet uit maar mocht dit het geval zijn zegt dat zeker iets over de intelligentie van deze persoon en ik kan me niet voorstellen dat iemand die zelf onder de invloed is van drugs hier over na denkt.

Een verklaring van Zeldenrust zou zeer fijn zijn,
maar helaas is de beste man al overleden in 1990....Wellicht dat we nog iets kunnen vinden van documenten of een autopsierapport...?
ik zal eens opzoek gaan
''Zeldenrust noteert nog dat in de huid van de rug van Kelderlijk twee gaten zitten. Maar of die van steken met een mes of iets dergelijks afkomstig zijn, kan hij niet meer vaststellen. Hij houdt een overdosis of een natuurlijke dood ook voor mogelijk. Domweg omdat hij geen van de mogelijke doodsoorzaken kan uitsluiten. De chef van de Moordbrigade houdt het evenwel op een misdrijf.''
(https://panorama.nl/artikel/489158/de-ki...kelderlijk) Blijkbaar was het simpelweg niet meer vast te stellen...

Dat het slachtoffer op moment van sterven drugsverslaafd was denk ik zeker, ook als je kijkt naar de staat van het gebit en de kennis die de tipgever bracht, namelijk dat er vaak Duitse drugsverslaafden rondliepen daar.... en dat van Dis zei dat hij zich verbaasde over hoeveel ''junks en zwervers" het pand betraden

Naar mijn mening zijn er inderdaad te veel links die leiden naar de HK'S....het briefje, de Bethaniënstraat 39, de maaltijden waarvan het slachtoffer gebruik gemaakt kan hebben...

''Het wordt weer ontruimd en de ramen en deuren in de voor- en achtergevel worden dichtgemetseld. De achtergevel van het voorhuis dus.
In het pand Bethaniëndwarsstraat 12 komen in 1974 Hare Krishna’s te wonen, die een gat maken in de achtergevel, waardoor de binnenplaats bereikbaar wordt. Vervolgens maken ze ook een gat in de achtergevel van Oudezijds Achterburgwal 143 en nemen dat pand in gebruik.''
''vastgesteld is dat een dichtgemetselde deur in de achtergevel van Oudezijds Achterburgwal 143 (het voorhuis) is ingedrukt – en wel vanaf de binnenplaats, want de bakstenen lagen binnen.
Ook is vastgesteld dat het muurtje in die deuropening vanaf de binnenplaats weer is opgemetseld. Dat is te zien aan het metselwerk.''
''Met andere woorden: die gemetselde deur werd ingedrukt, het lijk door het gat geduwd en in een stuk vloerbedekking gerold. Dat pakket werd met een waterslang dichtgeknoopt''

Dit zou eventueel weer een link kunnen zijn met de HK'S aangezien hen de enige waren die toegang hadden tot de binnenplaats...
en vrij duidelijk is nu dat het lichaam via de binnenplaats "gedumpt" moet zijn

Pasternak blijft inderdaad lastig...
Wel heeft hij meerdere Social media accounts waaronder facebook en instagram maar echt actief is hij hier niet, verder is er ook echt niks over hem te vinden...
Hoe zit het met de 3e persoon die deze tattoo zou hebben? hier is maar vrij weinig over bekend... buiten het volgende
''In ons eigen onderzoek stuitte we op nog een derde persoon die de opvallende 'duivelstattoo' op zijn lichaam had staan. De naam van hem is onbekend gebleven, maar het staat vast dat deze Duitse gedetineerde persoon zijn tatoeage in een Duits gevangenisziekenhuis in Hirschberg heeft laten verwijderen.''

Wat me interesseert is het volgende.... De tattoo die persoon 3 heeft laten weghalen in een Duits gevangeniscentrum in Hirschberg...
na wat onderzoek lijkt het me dat dit gaat over de volgende plek... Justizvollzugskrankenhaus Nordrhein-Westfalen,
Adres ; Hirschberg 9, 58730 Fröndenberg/Ruhr Hier denk ik zelf dat de tattoo weggehaald is.

ik citeer nu even vanaf Wikipedia, vertaald naar het Nederlands ;
''Het gevangenisziekenhuis in Noordrijn-Westfalen in Féndeenberg/Ruhr wordt gebruikt voor de medische zorg voor gevangenen in Noordrijn-Westfalen''
als het echt dit gevangenis ziekenhuis is geweest mogen we ervan uitgaan dat de gevangenis waar persoon 3 in zat/zit in het gebied Noordrijn-Westfalen ligt en dat hier wellicht de tattoo ook gezet is en hier dus ook Pasternak en ons slachtoffer hebben gezeten?

Ons zoekgebied is in ieder geval al wat kleiner geworden zo.... namelijk dit gevangenisziekenhuis heeft alleen de zorg over gevangenen in gebied Noordrijn-Westfalen.. Als je dan gaat kijken zijn er 13 gevangenissen in dit gebied die gebruik kunnen maken van dit gevangenisziekenhuis
dat zijn de volgende ; JVA Aachen, JVA Bielefeld-Brackwede, JVA Bielefeld-Senne, JVA Detfmold, JVA Gelsenkirchen, JVA Herford, JVA Kleve, JVA Koln, JVA Moers-Kapellen, JVA Schwerte, JVA Siegburg, Sozialtherapeutische Anstalt Gelsenkirchen, JVA Werl......
Het is natuurlijk nog steeds een speld in een hooiberg, maar het gebied is al ietwat kleiner en wellicht kunnen we nog meer uitsluiten na verder onderzoek..
Graag zou ik willen weten wat jullie mening hierover is...?

wat voor mij ook opvallend blijft is de kleine schoenmaat van het slachtoffer in opzichte van de lichaamslengte... Dat is iets memorabels, iets dat je onthoudt mocht je deze persoon gekend hebben...
Super!! ik ga je reactie even goed uitspitten de komende dagen. Volgens mij kunnen we echt iets betekenen in deze zaak. Ik laat van mij horen!
Dat is goed…
Ik hoop het zo, dat zou toch werkelijk geweldig zijn?
Ik zal zelf nog verder onderzoek doen om te kijken of ik niet toevallig meer kan vinden dat ons iets verder bij ons doel brengt.

Ik wacht op uw antwoord !!
Even een spontane reactie. Kan het niet zijn dat deze man is overleden aan een overdosis of iets anders in het kraakpand boven de kelder en dat zijn mede-krakers hem daar hebben neergelegd om problemen met de politie te voorkomen. Misschien is het gat dichtgemetseld vanwege de geur. De twee gaten in zijn rug kan ik niet echt verklaren, misschien is hij ergens tegen aan gevallen/gestoten tijdens het vervoeren.

Ik denk dat het goed is verder te speuren richting Hare Krishna (HK). Ik vraag me wel een paar dingen af. Als er een bakker gevestigd was op de onderste verdieping van Bethaniëndwarsstraat 12 en de HK de bovenste verdiepingen hadden gekraakt, hoe kwam men dan op de binnenplaats? Via een plat dak...hadden ze een trapje gebouwd? Had de bakker zelf ook toegang?

Het is wel toevallig dat de watervoorziening van de Bethaniëndwarsstraat 12 naar het pand Oudezijds Achterburgwal 143 geregeld was door de HK via een waterslang. De man is gewikkeld in een tapijt met een waterslang er omheen.

Aangezien deze man in 1982 is gevonden en er geschat wordt dat hij zo'n 7 jaar daarvoor is overleden (dit wil niet zeggen dat hij daar ook al 7 jaar lag, hij kan "verkast" zijn) dan komen we uit in 1975. Als ik het goed begrepen heb is de HK sinds 1974 in B-dwarsstraat getrokken. Ik ben erg benieuwd wanneer de HK/krakers precies zijn vertrokken of wanneer het pand aan de OZ-Achterburgwal ontruimd is. Wie woonden er eventueel nadat zij vertrokken waren? Hadden ze de slang niet meer nodig, was er een stuk over? Het "voelt"" alsof iemand heeft gedacht, die slang is niet meer nodig of dat lag daar tussen de rotzooi voor het grijpen en kwam goed uit om het tapijt vast te binden.

Er was een brand in januari 1972 waarbij het achterhuis van de Oudezijds Achterburgwal is verwoest. Ik las ergens dat het pand rond die tijd is opgekocht door de Gemeente en alles is dichtgemetseld, maar men pas in 1982 met renovatie werkzaamheden is begonnen. In tussentijd was het volgens mij een komen en gaan van verslaafden, daklozen, krakers e.d.

Ik denk dat de identiteit van deze man bekend is bij Andreas Pasternack, maar dat schijnt een no-go te zijn.
Pagina's: 1 2