11-07-2024, 10:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-07-2024, 11:01 PM door jolbram1512.)
(06-14-2024, 05:09 PM)BoH schreef: Ik zou graag jullie gedachten willen horen over de mummificatie van het lichaam. Ik blijf me maar afvragen waar het lichaam heeft kunnen mummificeren. In de kelder lijkt het me in ieder geval niet droog en warm. Koud en droog? In Nederland. Koud, ja dat zie ik. Droog? Ik weet het niet?
Beste BoH,
Verbeter mij alstublieft als ik fouten maak, of dingen verkeerd herinner, ik ben een tijd afwezig geweest en zal vannacht mijn geheugen even opfrissen door de zaak weer door te nemen echter wilde ik toch al graag reageren.
Ik vind dit een zeer interessant punt waar we eerder eigenlijk nog niet bij hebben stilgestaan,
Mijn gedachten over de mummificatie zijn als volgt :
Zoals je al zei zijn er enkele vereisten voor mummificatie, samenvattend en even voor mijzelf wat simpeler gezegd, ontstaat het wanneer vocht snel wordt onttrokken en bacteriën beperkt worden. De droge omgeving in de kelder vind ik zelf geen gekke gedachte, laten we er rekening mee houden dat het slachtoffer was opgerold in een strak tapijt wat bijdraagt aan een droge omgeving, het tapijt beperkt tevens de zuurstof, wat de groei van bacteriën weer mindert. Daarnaast is ook het gat gedicht in de muur, wat de ruimte wederom afsluit en dus weer zorgt voor beperkte zuurstof. Ook biedt het tapijt bescherming om eventueel vocht of bacteriën buiten te hebben gehouden.
De mummificatie kan in eerste instantie inderdaad vreemd lijken, maar gezien de omstandigheden valt het naar mijn mening goed te verklaren
Na wat snel googelen is er een zaak te vinden van een gemummificeerd lichaam dat gevonden is in een kast, afgesloten, zuurstof arme ruimte wederom.
Al met al denk ik dat voornamelijk het tapijt verantwoordelijk is voor het mummificatie proces.